ملاقات با شکسپیر در توالت عمومی
نمایش «Mathleth» به کارگردانی ویس یاساکی به عنوان طنز کار خود را به خوبی انجام می دهد. در این نمایش از عناصر کلیدی هملت، اتللو و مکبث استفاده شده است و مخاطب با شخصیتی به نام «متلث» در مورد وزن مکبث آشنا می شود. شخصیتی که از حجم های هندسی ساده تشکیل شده و مخاطب را با موقعیت ها و ماجراهای کمدی و فانتزی همراهی می کند. این نمایش از شوخی و کمدی، خلاقیت و نوآوری و دیگر عناصر تقلید استفاده میکند، اما از نقد فرهنگی و اجتماعی که اغلب نمایشهای پارودی به آن میپردازند، بیتوجه است و به دلایلی سعی در پرداختن به چنین پدیدههایی ندارد.
پیش از اجرای نمایش «مثلث»، آثاری که به صورت تقلید در تئاتر ایران اجرا میشد، همواره هدفشان نقد پدیدههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود. نمایش هایی مانند «ما آمدیم، تو نرفتی، ما رفتیم» به کارگردانی رضا حداد، «شهر قصع» به کارگردانی بیژن مفید و «تماشاخانه» ساخته علی نصیریان، اما در تئاتر ما، منحصراً و احتمالاً به دلایل فرهنگی، با کیفیت عالی. شخصیتهای ادبیات، تئاتر و سینمای خندهدار را با شخصیتهای بزرگی چون مولانا، حافظ، سعدی، فردوسی، جمالزاده، رادی، هدایت، فروغ، پروین، شاملو و امثال او انجام ندادهایم یا حداقل شوخی نکردهایم. غربی ها با شکسپیر شوخی کردند. شاید به این دلیل که ما به این بزرگان توجه کافی نداشته ایم. بنابراین عجیب نیست که نمایشنامه نویسی مانند ویلیام شکسپیر که هزاران اجرا در سراسر جهان داشته است، شرکتی به نام Reduced Shakespeare Company تشکیل دهد و سال ها پارودی های آثارش را اجرا کند. یا در گوشه و کنار دنیا گروه های تئاتر وسوسه می شوند که تراژدی های شکسپیر را به سخره بگیرند، مانند کاری که ویس یاساقی و گروهش در ایران کردند. پس از گوش دادن به هملت، اتللو و مکبث به راحتی با «متلت» ارتباط برقرار می کنند و او را تشویق می کنند. تاریخچه آن در فضای بازسازی شده حمام عمومی. اگرچه برخلاف انتظارات و پیش فرض های رایج در مورد حمام که در حالت عادی مکانی مناسب برای اندیشیدن و تأمل تلقی می شود، مخاطبان نمایش «مثلث» درگیر موقعیت های تامل برانگیز نیستند و به پرسش ها یا مضامین مهم فلسفی نمی پردازند در مورد زندگی، مرگ، بودن یا نبودن اتاق را ترک نکنید.
نمایش «مثلث» هر روز ساعت 17:30 در تماشاخانه هامون اجرا می شود.
۵۷۵۷