ترند های روز

مطالبه جدی دانشجویان تئاتر از وزارت علوم/فعال شدن مجدد جشنواره تئاتر دانشگاهی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، نرگس نیک سیرت و امیر ساعتچی دو دانشجوی تئاتر هستند که با نمایش «هار» در بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت کردند. نمایشی که جوایز متعددی از این جشنواره دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، این نمایش که جزو برگزیدگان جشنواره دانشگاهی بود، در سال های 97 و 1400 در دو نوبت به صورت نمایشی توسط گروه تئاتر «پاپتی ها» اجرا شد و اکنون برای سومین بار روی صحنه می رود. کاخ هنر.

برای اجرای این نمایش در چند نوبت با دو تن از اعضای تیم اجرایی آن که از ابتدا همراه این پروژه بوده اند و هم اکنون به عنوان مشاور و بازیگر در حال همکاری با اجرای آن هستند صحبت کردیم.

آنها در این گفتگو بیشتر از نقش مهم جشنواره تئاتر دانشگاهی در رشد و ارتقای سطح عمومی تئاتر کشور صحبت کردند و ابراز تاسف کردند که ذائقه اهالی تئاتر در سال های اخیر تغییر چشمگیری داشته است.

نرگس نیک سیرت بازیگر و مشاور این نمایش با تاکید بر اینکه عدم حضور در جشنواره تئاتر دانشگاهی کل تئاتر را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: این جشنواره فرصت استثنایی را برای جوانانی فراهم کرد که با اشتیاق فراوان گروهی را تشکیل دادند. انگیزه بالایی برای ساخت یک نمایشنامه دارد اما در حال حاضر چنین امکانی برای دانش آموزان فعلی وجود ندارد.

وی با اشاره به روند برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی ادامه داد: از بین متقاضیان شرکت در جشنواره تعدادی از بهترین ها به این رویداد می آیند و از بین آنها آثار برتر به عنوان برگزیده معرفی می شوند و این امکان را خواهند داشت. بازیگری در سالنی معتبر و نوبت اجرای عمومی است، اما اکنون این جایگاه توسط دانشجویان تئاتر گرفته شده است.

نیک سیرت جشنواره دانشگاهی را فرصتی طلایی برای دانشجویان دانست و افزود: این جشنواره نه تنها فرصتی ویژه برای دانشجویان بود، بلکه به ارتقای سطح کیفی تئاتر کشور کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجو نگران گیشه و فروش نمایش خود نیست بلکه جسور است و به هنر اهمیت می دهد. به همین دلیل در آثار آکادمیک همواره می توان تنوع افکار و اندیشه ها را مشاهده کرد و در سال های اخیر همین موضوع باعث ورود این تنوع به سازمان تئاتر کشور شده است. تا چند سال پیش که جشنواره برگزار می‌شد، تنوع آثار روی صحنه قابل قبول بود، اما در سال‌های اخیر تعطیلی جشنواره دانشگاهی و وقوع برخی اتفاقات دیگر در تئاتر باعث شد تا طیف مخاطبان تغییر کند.

این هنرجوی تئاتر تاکید کرد: مجموعه این شرایط باعث شد از احیای نمایش «خشم» استقبال کنم چرا که این نمایش نمایانگر فضای حاکم بر دنیای امروز است. بنابراین با وجود اینکه دو سال از صحنه دور بودم و در این مدت حتی تئاتری ندیدم، به نظرم نمایش «خشم» ارزش دارد که دوباره روی صحنه برود.

نیک سیرت درباره تفاوت وضعیت تئاتر در دو سه سال اخیر نسبت به گذشته توضیح داد: شرایط خیلی تغییر کرده است. متأسفانه افراد زیادی را مثل من می شناسم که نیاز خود را به کار پوشانده اند زیرا تئاتر برای ما یک نیاز بسیار جدی است. تا اینکه فکر کردم: کار نکردن چه کمکی به تئاتر می کند؟

این بازیگر یادآور شد: در دو سه سال اخیر بسیاری از هنرمندان خوش فکر تئاتر که در این عرصه زحمات زیادی کشیده اند دست از کار کشیده اند و نبود آنها آسیب جدی به تئاتر وارد کرده است زیرا باعث شده افرادی روی صحنه بیایند که تنها ملاک آنهاست. برای انتخاب داشتن فالوور در شبکه های اجتماعی عجیب است که این افراد نیز نقش اصلی را دارند. و غم انگیزترین چیز این است که این چیزها فروش خوبی دارند. یعنی مخاطب این نمایش ها را می بیند که مخاطبی متفاوت و متفاوت از تماشاگران معمولی تئاتر است.

وی با ابراز تاسف از تئاتر متروک کشورمان افزود: تئاتر همیشه متروک بوده و با کوچکترین اتفاقی تعطیل می شود. با کناره گیری فضا را برای کسانی که اشتباه کار می کنند باز می کنیم و از این طریق ذائقه مخاطب را تغییر می دهیم.

نیک سیرت در عین حال با ابراز خرسندی از استقبال مردم از نمایش خشم گفت: اجرای ما به تازگی شروع شده است و البته نمی توان ارزیابی دقیقی داشت، اما خوشبختانه نظراتی که دریافت کردیم پاسخ داده شد. از سوی مردم مثبت بود و مایه دلگرمی و امیدواری است که به همین منوال ادامه یابد.” ما مخاطب داریم.

اما امیر ساعتچی یکی دیگر از مشاوران این نمایش که با نمایش «وحشی» در بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت کرده بود، با اشاره به روند شکل گیری نمایش «هار» توضیح داد که این پروژه را از سال 96 شروع کردیم، همه برای جشنواره در تئاتر دانشگاه با هم آشنا شدیم. تعداد اعضا و بازیگران گروه زیاد بود و اگر انگیزه جشنواره تئاتر دانشگاهی نبود، نمی توانستیم مدت زیادی کنار هم بمانیم. مهم ترین انگیزه ما شرکت در جشنواره دانشگاهی بود.

و ادامه می دهد: در جشنواره توانستیم یک سالن اجرا بگیریم و آثار خود را به مردم و جامعه تئاتر ارائه کنیم. علاوه بر این، حضور و موفقیت در جشنواره خود تبلیغات مهمی برای نمایش ما بود که کنجکاوی عموم را برای دیدن آن برانگیخت.

ساعتچی با تاکید بر نقش مهم جشنواره دانشگاهی در ارائه استعدادهای جوان، افزود: ما قبل از شرکت در جشنواره دانشگاهی، گروه جوان و ناشناخته ای بودیم که 9 اتاق را اشغال کرده و به ما فرصت اجرا می دادیم و حتی اگر با پرداخت هزینه موفق هم بودیم. اجاره ها برای اجرا در یک اتاق خصوصی بالا بود، مردم ما را نمی شناختند و حاضر نبودند برای دیدن نمایش ما ریسک کنند. به همین دلیل ما مدیون جشنواره تئاتر دانشگاهی هستیم.

وی با ابراز تاسف از وضعیت تئاتر در سال های اخیر یادآور شد: چندین اتفاق متوالی باعث شد که تئاتر ما به وضعیت فعلی برسد. ابتدا تئاتر به دلیل کرونا تعطیل شد و سپس به دلیل مشکلات دیگر چند هنرمند تئاتر از حضور در صحنه منصرف شدند.

این کارگردان جوان تصریح کرد: ما همیشه تئاتر بدنه ای داشته ایم که با حضور سلبریتی ها و چهره های شناخته شده اجرا می شد و روابط خاص خود را داشت. علاوه بر آن، همیشه یک تئاتر جایگزین وجود داشت که تجربی بود. در دهه های اخیر مخاطبان تئاتر بدن به تدریج به مخاطبان تئاتر جایگزین پیوستند و بیشتر این تئاتر از جشنواره تئاتر دانشگاهی بیرون آمد. بنابراین جشنواره تئاتر دانشگاهی در کل تئاتر ما را تحت تاثیر قرار داده است.

ساعتچی با اشاره به تفاوت وضعیت تئاتر در سال های اخیر نسبت به سال های گذشته افزود: در سال های اخیر با تعطیلی تئاتر دانشگاهی و ضعیف شدن تئاتر جایگزین، هر چه داریم از دست داده ایم و تنها غذای موجود عموم مردم امروز تئاتر بدن است. به همین دلیل متأسفانه هم در تئاتر و هم در حوزه های دیگر دچار افت شدیم.

این فارغ التحصیل تئاتر ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث شد من به اجرای مجدد نمایش «خشم» علاقه مند شوم این بود که مردم گاهی به خودشان رحم نمی کنند و به خودشان آسیب می زنند و در همه جای دنیا این اتفاق می افتد. باخت همه است

وی در ادامه به نقش موثر جشنواره تئاتر دانشگاهی در ارائه چهره های توانمند تئاتری اشاره و خاطرنشان کرد: این جشنواره مهم ترین تنفس تئاتر ما بود. جایی که بیشتر چهره های مستعد هنرهای نمایشی را معرفی کرد که بعدها با حضورشان نه تنها تئاتر بلکه سینما و حالا سینمای خانگی را تغذیه کردند. بنابراین تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی به همه این حوزه ها آسیب می زند.

ساعتچی بر ضرورت احیای جشنواره تئاتر دانشگاهی تاکید کرد و گفت: اگر خودم را به جای دانشجوی 20 ساله ای بگذارم که می خواهد وارد دنیای کار شود، مسیری رو به جلو نمی بینم. سالن دولتی که هیچ اجرائی به دانشجوی جوان ناشناس ارائه نمی دهد. برای اجرا در یک اتاق خصوصی باید کرایه بالایی پرداخت کنید تا اجرا در بدترین زمان و با کمترین امکانات اجرا شود و فقط بعد از این همه آشفتگی مخاطبی ندارند و ناامید می شوند.

این دانشجوی تئاتر فعال شدن مجدد جشنواره تئاتر دانشگاهی را مطالبه جدی از سوی دانشجویان وزارت علوم دانست و افزود: با تغییراتی که در فضای کشور به وجود آمده است از وزارت علوم درخواست راه اندازی مجدد دانشگاه را داریم. جشنواره تئاتر این جشنواره با حمایت و پیشینه شما می تواند به سرعت نقش موثری در ارتقای وضعیت هنرهای نمایشی کشور داشته باشد.

گفتنی است نمایش «حر» به کارگردانی حسین پوریانی فر با بازی سپندار اعلم، میلاد افواج، علی اصغر حسینی، شهاب رحمانی، اکبر سلمانی اله دادی، محمدمهدی قربانی، جواد کارگر، پدرام مهری، محمدصادق یزدانی، نرگس نیک سه سیرت اجرا خواهد کرد.

این اجرا هر شب ساعت 21:00 به مدت یک ساعت در کاخ هنر به نشانی: ضلع شرقی چهارراه ولیعصر (تیت شهر)، خیابان رازی، نبش کوچه زندهوکیل، پلاک 50 اجرا می شود.

۲۴۳۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا