ترند های روز

مسیر آینده از تولید مشترک/همکاری نهادی می گذرد که به فیلم مستند جان می بخشد

به گزارش خبرگزاری فارسیرو از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، امروز یکشنبه 27 شهریورماه دومین روز ارائه پروژه مستند «پرتاب» با حضور برگزیدگان برگزار شد. . مستندسازان و سرمایه گذاران در پردیس چارسو.

حامد شکیبانیا تهیه کننده مستند و مجری برنامه «پرتاب» در دومین روز این مراسم با خیرمقدم به حاضران گفت: با توجه به تجربیات روز گذشته، روز دوم این رویداد را آغاز می کنیم. ” دیروز در داخل و خارج اتاق صحبت های بسیار خوب و گرمی داشتیم. برای شروع، می خواهم دو نکته را بیان کنم. اولاً، برنامه های ارائه شده شامل پیش بینی هزینه است که ممکن است از نظر سرمایه گذاران صحیح نباشد. اما لازم به ذکر است که این قیمت پیشنهادی بوده و قیمت نهایی بستگی به مذاکره دو طرف دارد.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ماهیت ارائه با حضور چند سرمایه گذار این است که کار مشارکتی انجام دهیم و بتوانیم با هم جلو برویم.

حنیف شهپرراد و آرین عطارپور ارائه طرح روز دوم رویداد «پرتاب» را با طرح «سه متر مربع» آغاز کردند. محسن شیرزایی دومین ارائه پروژه «متولد هامون» را انجام داد و پس از سخنان خود به سوالات نمایندگان سرمایه گذار پاسخ داد.

آرمان قلی پور دشتکی با پروژه «من یک کبوتر هستم» مستندساز بعدی بود که پروژه خود را ارائه کرد. ارائه چهارم مربوط به پروژه محسن کولیوندی با عنوان «داستان یک شهر» بود. ابراهیم مرادی یکی دیگر از مستندسازانی بود که پروژه «ترانه» را در دومین روز از رویداد «پرتاب» ارائه کرد.

میترا مهتریان در دومین روز از رویداد «پرتاب» به ارائه پروژه «مروارید سیاه» پرداخت و به سوالات نمایندگان سرمایه گذار پاسخ داد. «مرگ برای زندگی کردن» طرحی از فرید میرخانی برای رویداد «پرتاب» بود.

محمود ناظری و عرفان قاسم پور در نشست ارائه پروژه «فقط آبی» شرکت کردند.

شروین وحدت و پیام عزیزی مستندسازان بعدی بودند که پروژه «چشمه های باروری» را با حضور نمایندگان سرمایه گذار ارائه کردند. در قسمت بعدی این مراسم جواد وطنی به ارائه طرح «راپل» پرداخت.

آبتین شمیلی آخرین مستندساز بود که پروژه «کلوزآپ» را از لندن در قالب یک تماس تصویری به مردم ارائه کرد.

در ادامه حامد شکیبانیا گفت: اجرای «پارتاب» تجربه بسیار خوبی بود، می توان در دوره های بعدی قبل از رسیدن به قسمت ارائه، توسط گروهی از مربیان برنامه ریزی کرد. نکته مهم دیگر این است که نمایندگان سرمایه گذار اختیارات بیشتری دارند و بودجه ای برای این نوع رویدادها در نظر گرفته می شود.

محمد حمیدی مقدم مدیرکل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان مراسم «پرتاب» با حضور در اتاق شماره 2 طبقه هفتم پردیس چارسو گفت: خوشحالم که در در این نشست ها علاوه بر ادارات مختلف و سازمان های دولتی، نمایندگان بخش خصوصی نیز حضور داشتند. از تمامی حاضرین، مستندسازان و نمایندگان سرمایه گذاران و شبکه های تلویزیونی که در این راه به مرکز گسترش کمک کردند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم راه اندازی بستر مناسب برای تولید مشترک است. این مشکل تنها مشکل سینمای مستند نیست، بلکه به یک معنا مشکل سینمای ملی ماست. با همکاری دوستان قراری گذاشتیم تا بخش ارائه و جذب پروژه جشنواره بین المللی «سینما-قکریت» را از هم جدا کنیم و واکنش هایی که در این روزها داشتیم نشان داد که این قسمت باید جدا شود تا تحت تاثیر یک اتفاق بزرگ قرار بگیرد. رویدادی مانند «سینما-غکریت» «بلند نشو.

مدیرکل مرکز توسعه در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: این اولین قدم بود و از همه کسانی که با جدیت در این دو نشست حضور داشتند و محور اصلی تولید و پخش مستند هستند می خواهم بیشتر آگاه شوند. از آن این رویداد این دوره اول یک فرآیند کامل نیست و باید تکمیل شود. افق ما برگزاری یک رویداد دو روزه با شکل و شمایلی متفاوت است. جلسات Pitch در بسیاری از مکان‌ها مخفیانه‌تر برگزار می‌شود، اما ما این کار را انجام داده‌ایم تا فیلم‌سازان، سازمان‌ها و شرکت‌های بیشتری به میادین بیایند و تشویق شوند که در آن شرکت کنند.

حمیدی مقدم گفت: مهم این است که دوره تک محصولی تمام شده و باید به سمت تولید مشترک برویم. سود در تولید و توزیع است که تاثیر فرهنگی بیشتری دارد. راه امنی که در جشنواره ها و کشورهای دیگر شاهد آن هستیم سرمایه گذاری و تولید مشترک است.

وی با اشاره و تاکید بر اهمیت پیتینگ تصریح کرد: مرکز گسترش با محدودیت بودجه مواجه است و به عنوان مثال فیلمسازی که دارای ثروت فکری و تجربه است و نیاز به هزینه بالایی برای تولید دارد، چه باید بکند؟ دقیقاً اینجاست که بحث تولید مشترک خود را نشان می دهد. یکی دیگر از اهداف پیاده‌سازی آموزش و فرهنگ است. ما در برنامه کاری خود در مورد آموزش صحبت خواهیم کرد، باید کمی صبر داشته باشیم و مطمئن باشیم که ادامه ما نتیجه خوبی برای ما خواهد داشت.

محمد حمیدی مقدم گفت: از همه دوستانی که همراه ما بودند می خواهم این کار را تکمیل کنند. تشکل ها و شبکه ها باید به کمک مرکز بیایند تا چنین رویدادی هرچه بهتر پیش برود، از حرکت های موازی خودداری کرده و این طرح را گسترش دهند.

دبیر جشنواره «سینما-غکریت» گفت: امیدوارم در سال های آینده یک رویداد عالی دو روزه داشته باشیم. باید جشنواره ای مانند جشنواره سینما-غکریت برگزار شود و حتی فیلمسازانی که پروژه هایشان به بخش اصلی راه پیدا نکرده باشد، می توانند در فضایی غرفه ای برای ارتباط با سرمایه گذاران داشته باشند. لازم به ذکر است که بدون همکاری شرکت ها و سازمان های مستندسازی موثر نمی توان کار خوبی انجام داد. در فیلم مستند با همه تلاش ها و اتفاقات و محدودیت های سطح بودجه، بحث مشارکت یکی از راه هایی است که می تواند ما را به پروژه های بزرگ برساند.

محمد حمیدی مقدم در پایان گفت: امیدوارم تمام تلاش هایی که در اولین رویداد برای ارائه پروژه مستند «پرتاب» انجام شد به نتیجه برسد. امیدوارم در سال های آینده سازمان ها و نهادها بتوانند در چنین فضایی توصیه ها و راهکارهای خود را تبیین کنند و از مستندسازان حمایت کنند.

رویداد ملی ارائه پروژه مستند پرتاب در روزهای شنبه 26 و یکشنبه 27 شهریور 1403 به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن و با حضور 22 کارگردان برگزار شد. عکاسی در پردیس چارسو

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا