ترند های روز

مخالفت خانه سینما با پیش نویس سند ملی سینما

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، خانه سینما در پی انتشار اخباری مبنی بر انتشار پیش نویس سند ملی سینما در روزهای اخیر اطلاعیه ای صادر کرد.

مهر نوشت: در متن این اطلاعیه آمده است: «ابتدای مردادماه تصاویری از متن پیش نویس سند ملی سینما به صورت مجازی به خانه سینما ارسال و در مورد آن نظرخواهی شد که البته در در همین حال، هیئت مدیره خانه سینما به دلیل عدم انجام این کار مورد انتقاد جدی قرار گرفت، روال رسمی و اداری مربوط به ارائه متن پیشنهادی و بی اطلاعی خانه سینما از ویرایش متن به صورت شفاهی به اطلاع آقای دکتر خزاعی رسید. توسط مدیر عامل محترم

پس از آن جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدیرعامل خانه سینما جهت حضور در شورای هنری و سخنرانی در خصوص سند ملی سینما دعوت به عمل آوردند که ایشان نیز روز دوشنبه 17 مرداد به نمایندگی از خانه سینما حضور داشتند. 1403 در آن جلسه حضور داشتند که تنها قسمت بسیار مختصری از صحبت های آقای دهکردی در خبر منعکس شده بود که احتمال تردید در نظرات متناقض هیات مدیره و مدیر عامل خانه سینما را به ذهن متبادر کرد. جناب آقای دهکردی در این باره توضیح دادند:

وی افزود: در ابتدای سخنان خود وظیفه اخلاقی دانستم که از دعوت خود تشکر کنم، همچنین از وزیر و دوستانی که در جلسه حضور داشتند تشکر کردم و به اهمیت کلی چنین اسنادی نیز اشاره کردم، اما همچنان به گلایه خود ادامه دادم. که هیچ جا نگفتم که برای تدوین و نگارش دعوت نشدند و توضیح دادم که صاحبان اصلی سینما کسبه و دست اندرکاران هستند و دوستان هیئت مدیره در مورد این پیش نویس نقد و نظر و سوال دارند و من همچنین اشاره کردم که این سند چیزی نیست که بتوان با عجله انجام داد زیرا حرف او بسیار مهم است سپس از طرف هیئت مدیره کاسا دل سینه گفتم که امیدواریم نمایندگان. گروه متن پیش نویس با اعضای هیئت مدیره کازا دل سینه که البته بلافاصله با نظر مثبت و دستور وزیر برای روز چهارشنبه 19 مرداد قرار مشترک گرفتند.

روابط عمومی خانه سینما لازم می داند که جلسه مذکور در زمان مقرر با حضور دو تن از نمایندگان حوزه هنری، هیات مدیره و مشاوران حقوقی خانه سینما برگزار شد.

پس از بحث مفصل و تبادل نظر، مقرر شد سینما نظر خود را به صورت مکتوب ارائه کند.

هیئت مدیره خانه سینما پس از بررسی همه جوانب، نقطه نظرات و نظرات خود را به شرح ذیل با حضور وزیر و شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان سینمایی ارسال کرد:

«هیئت مدیره خانه سینما به نمایندگی از جامعه اصناف سینمای ایران پس از مطالعه و بررسی متن پیشنهادی با عنوان «سند ملی فیلم» اعلام می دارد که با کلیت این پروژه کاملا مخالف است و از دلایل آن متعجب است. از تهیه کنندگان این سند، دلایل این مخالفت در زیر آمده است.

1) از بررسی این پیش‌نویس چنین برمی‌آید که نهادهای نظارتی تلاش کرده‌اند تا سینما را دولتی‌تر کنند و دستورالعمل‌هایی برای نهادهای دولتی تهیه کرده‌اند و هیچ حقی برای هنرمندان و بخش خصوصی قائل نشده‌اند. رویکردی غیرقابل پیش‌بینی و معیوب مبتنی بر تجربیات بشری، در جای جای این پیش‌نویس دیده می‌شود که هدف تسهیل و تشویق خلاقیت و نوآوری نیست، که اولین ویژگی مقررات در حوزه هنر تلقی می‌شود، بلکه هدف آن تسهیل و تشویق خلاقیت و نوآوری است. کنترل و محدود کردن امکان خلاقیت و کنش هنری هنرمندان را افزایش می دهد.

2) تفویض تصویب آیین‌نامه‌ها، استانداردها و اساسنامه‌های سینما به شورای عالی انقلاب فرهنگی که مأموریت آن نه قانون‌گذاری و تصویب آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها، بلکه سیاست‌گذاری و تنظیم اسناد قبلی است، نشان‌دهنده بی‌اعتنایی به بدیهیات قانونی است. امکان تغییر مقررات بر اساس خواسته های معاصر بسته تر است. در خصوص مصوبه 1401 شورای اسلامی که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل شکایت نیست، این موضوع معنایی دوچندان دارد. (بدون توجه به نظرات حقوقدانانی که این مصوبه مجلس را مغایر اصل 177 قانون اساسی می دانند)

3) به نظر می رسد در متن پیشنهادی برگزارکنندگان عمداً سعی کرده اند با بی توجهی به جایگاه حقوقی جامعه صنفی سینمای ایران (خانه سینما) از هر گونه مشارکت و پاسخگویی و در واقع برخلاف اهداف فرهنگی پیش بینی شده خودداری کنند. و اهداف هنری در این برنامه افق 20 ساله کشور و قانون اساسی است، زیرا هیچ تلاشی برای کاهش و حذف تدریجی اشتغال دولتی و تقویت بخش خصوصی صورت نگرفته است که باید به رشد و ارتقای بخش خصوصی منجر شود. . و برعکس، سند پیشنهادی به دنبال حذف بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی است.

4) پیش نویس سند بر خلاف نام خود دارای اجزای سند ملی نیست زیرا برای تنظیم سند مذکور رعایت اجزای زیر ضروری به نظر می رسد:

4-1- منظور از سند ملی تنظیم منظر با تحولات انسانی و فناوری با محوریت مقررات ملی و نه تنها مقررات دولتی است.

4-2- سند ملی به معنای اعتقاد و اعتماد به مسئولیت شهروندان است و در این بند به معنای اعتقاد به هنرمندان است نه نصب ابزار کنترل بیش از حد و نظارت قبلی.

4-3- سند ملی شامل پیشنهادهایی است که خلاقیت و نوآوری را تسهیل و تشویق می کند و نه انباشت مقررات محدودکننده و قهری.

4-4- سند ملی را با نظر کارشناسان و نمایندگان اتحادیه مردمی در آن موضوع تنظیم می کنند نه فقط با کارشناسان اداری.

در پایان بار دیگر انجمن صنفی سینمای ایران به صراحت مخالفت خود را با پیش‌نویس سند سینمای ملی اعلام می‌کند و سینما بر اساس وظیفه ذاتی خود می‌تواند با تکیه بر تفکر جمعی اصناف مختلف و با تجربه و تجربه لازم. بررسی دقیق، در نظر گرفتن زمان کافی برای تهیه پیش نویس و گزارش.”

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا