ترند های روز

مجتبی جباری: با عفی و جمشید هاشم پور عاشق سینما شدم/ مردم از سینما و فوتبال فاصله گرفته اند

مهسا بهادری: او را بیشتر با چهره ورزشکارش به یاد می آوریم که بدون توجه به آبی و قرمزی اش فردی اخلاقی در فوتبال بود و از معدود افرادی بود که با پایان ورزش حرفه ای خود به فرهنگ رفت و کتابفروشی افتتاح کرد.

حال به بهانه حفظ فرهنگی ملی سینما و برگزاری یکی از جلسات در کتابفروشی مجتبی جباری با وی گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

با چه هدفی تصمیم گرفتید از جشن فرهنگی روز ملی فیلم حمایت کنید و با برگزاری این برنامه در کتابفروشی «راوی» موافقت کنید؟

کتابفروشی یک مرکز فرهنگی است و هر رویداد مرتبط با فرهنگ در آن جایی دارد. سال گذشته چندین افتتاحیه و مراسم فرهنگی داشتیم و همینطور با آقای رستین آشنا شدیم. به پیشنهاد شما افتخار این را داشتیم که در اینجا مراسمی برای بزرگداشت هفته فیلم برگزار کنیم و قدردان آن بودیم. به نظر من یکی از بهترین جلسات از نظر محتوایی جلسه اخیر بود. من خودم خیلی استفاده کردم مردم از لحظه انتشار اطلاعیه ها و حتی قبل از آن حضور داشتند. آنها بسیار صبور بودند. چون فکر می کنم مطالبی که ارائه شد باعث شد جذب شوند و بمانند. این برنامه قرار بود در هفته فیلم در فرهنگسراهای مختلف برگزار شود که «راوی» یکی از آن مراکز بود. ما خوشحالیم که بخشی از این رویداد بودیم.

این روزها زیاد شنیده ایم که به دلیل کرونا و مشکلات اجتماعی اخیر مردم از سینما فاصله گرفته اند، با توجه به حاشیه بودن فوتبال، تقریباً می توان گفت که این اتفاق برای فوتبال هم افتاده و جامعه از سینما و فوتبال فاصله گرفته است. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا شما با آن موافقید؟

بله، این واقعا اتفاق افتاده است. در مصاحبه ای که هفته گذشته داشتم به این موضوع اشاره کردم و گفتم: متأسفانه کسانی که وارد صنعت فوتبال شده اند و رشد کرده اند، حرکات، رفتار و کیفیت خود را نشان می دهند که باعث می شود مردم از فوتبال دور شوند، در حالی که فوتبال بسیار محبوب است. مردم ایران با او ارتباط عمیقی دارند و به او توجه دارند. مردم برای فوتبال احترام زیادی قائل هستند، اما بی توجهی، بی ذوقی، بی دانشی، کمبود زیرساخت ها و امکانات مردم را از آن دور می کند و برای جذب آنها به پول کلانی نیاز است. صحبت امروز من درباره سینما همین هدف را داشت. من در صحبت هایم گفتم که در اروپا و دنیا خیلی به کیفیت فوتبال اهمیت می دهند و برای آنها جذب افراد مهم است، به همین دلیل از قوانین و روش هایی برای جذب مردم استفاده می کنند. در سینما نوع فیلم ساخته شده باید بتواند بین مردم و سینما ارتباط ایجاد کند. به نظر من خواسته مردم هم خیلی مهم است و باید بدانند از فوتبال و سینما چه می خواهند و با چه کیفیتی. اینکه مردم فقط کامنت های مثبت می گذارند و در قالب طرفداران بسیار متعصب با همه چیز موافق هستند چیزی را پیش نمی برد. به نظرم این یک درد مشترک است که فقط محدود به سینما و فوتبال نیست، بلکه در کشور ما همه چیز را می توان با کیفیت بسیار بالاتری ارائه کرد.

آیا در عرصه فوتبال می توان رویدادهایی مانند آنچه برای سینما برگزار شد برگزار کرد تا قبل از اتمام کار کمی این پیوند بهتر شود؟

بله، اما نه فقط صحبت کردن. در نظر داشتیم جلسات فوتبالی برگزار کنیم که مردم بتوانند مستقیماً در مورد تیم خود صحبت کنند و گفتگو کنند. چون چنین فضایی وجود ندارد و همه چیز در فضای مجازی است. این کار را می شود در یک هفته انجام داد اما فوتبال ما و سینمای ما نیاز شدیدی به زیرساخت هایی دارد که همه دنبال آن بودند. فقط صحبت در مورد آن کمکی نمی کند. ما می توانیم چنین رویدادی را به عنوان بخشی از کار ترتیب دهیم، اما موضوع بسیار عمیق تر و ظریف تر از این کلمات است.

تعداد کمی از ورزشکاران هستند که پس از دوران ورزشی خود به فرهنگ می پردازند. فکر می کنم آقای جباری از طریق شما (همسر) با فرهنگ گره خورده است. از این تجربه به زبان خودتان بگویید.

بله در حال اصلاح هستم. من مسیری را دنبال کرده ام، اما به لطف همسرم شرایطی پیش آمد که تصمیماتم را بهتر کرد. من بهترین مشاور را در این زمینه دارم که همسرم است. در زمینه کتاب فروشی که واقعا 0 تا 100 کار از نظارت تا خلق و… انجام می داد، همسرم این کار را انجام داد اما به نام من تمام شد. اگر او نبود، من واقعاً چنین اراده ای را نداشتم.

مشکلی که امروزه کتابفروشی ها با آن مواجه هستند، تعطیلی بسیاری از کتابفروشی هاست. مدام شاهد تعطیلی کتابفروشی ها چه در تهران و چه در شهرستان ها هستیم. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ با توجه به اینکه در این حرفه فعالیت می کنید با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مجتبی: به نظر من قیمت تاثیر دارد و تاثیرش خیلی زیاد است. این وظیفه دولت است که قیمت را حفظ کند تا مردم از عهده آن برآیند. در مدتی که مشغول این کار بودیم، با اینکه مخاطبان خوبی داشتیم و مردم رفت و آمد داشتند، اما به عنوان انگیزه ای برای رقابت با بقیه اقتصاد، جایگاه کتابفروشی خیلی پایین است. یک فرد باید قدردانی زیادی از این موضوع داشته باشد و تحمل زیادی داشته باشد تا بتواند در این زمینه دوام بیاورد یا از حمایت مالی خوبی برخوردار باشد. به همان دلیلی که گفتم این صنعت پویا نیست. می توان به هزار و یک مشکل اشاره کرد. ممکن است مشکل از ویرایشگر، واسطه، فروشنده و غیره باشد. عوامل زیادی وجود دارد. فکر می کنم حضورم در فوتبال و شناختم یکی از دلایل حضور مردم است و می خواهم به کمک این فرصت و با کمی تلاش مشکلاتی را حل کنم. به نظر من باید حمایت های زیادی از سوی بانک ها و دولت صورت گیرد تا انگیزه مردم برای ورود به این عرصه ایجاد شود. علاوه بر علاقه، مسائل اقتصادی نیز مهم است.

محبوب ترین فیلمی که دیدید و باعث شد با سینما ارتباط برقرار کنید چه بود؟

از کودکی فیلم «مار» در ذهنم مانده است. حرکات کماندویی آقای جمشید هاشم پور را به یاد دارم. چند بار با دوستانم برای دیدن آن فیلم به سینما رفتیم. در آن لحظه ما خیلی هیجان زده بودیم و من همان لحظه سینما را دوست داشتم، اما در کل اهل سینما نیستم.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا