ترند های روز

فیلمسازان فلسطینی: هنرمندان در سمت راست تاریخ هستند

فیلمسازان فلسطینی، فرح نابلسی و دارین جی سلام اخیراً در مورد چگونگی تأثیر خشونت کنونی در غزه بر جامعه خلاق فلسطینی، مبارزاتی که آنها در روایت داستان های خود با آن مواجه بوده اند، نگرانی هایشان در مورد سانسور هالیوود، و امیدهایشان به توانایی سینما در صحبت کردند. فلسطینی ها را حفظ کند تاریخچه .

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، آنها در گفت و گو با امانی الخطبه، موسس پادکست «دختر مسلمان» در مورد اینکه هویت او به عنوان یک زن فلسطینی چه تأثیری در انتخاب داستان هایش داشته است و اینکه هویت یا جنسیت مانعی برای آن است، صحبت کردند. برای آنها در فیلم ها بوده است.

این زندگی فلسطینیان است.

نابلسی، فیلمساز بریتانیایی فلسطینی که فیلم‌های کوتاه «اکنون» و «معلم» نامزد اسکار را خلق کرده است، می‌گوید مشکلاتی که او با آن روبه‌رو بوده عمدتاً به این دلیل است که فیلمسازی مستقل به خودی خود یک چالش است و او می‌خواهد این کار را با فیلم‌هایش انجام دهد. . گفتن این است که زندگی فلسطینیان است. اینطور نیست که تاکید کند که خودش فلسطینی است.

نابلسی گفت: ساختن چنین فیلمی در سینمای مستقل، فارغ از اینکه فلسطینی هستید یا نه، بسیار سخت و دشوار است. اما بالاخره یاد گرفت که ادامه دهد.

وی افزود: من یک فلسطینی بریتانیایی هستم و چیزی که برایم اهمیت دارد این است که داستان هایی که می گویم داستان های فلسطینی است و در فلسطین اتفاق می افتد. اکثریت زیادی در صنعت سینما وجود دارند که علاقه ای به حمایت از فیلم های این حوزه ندارند، از توسعه گرفته تا تولید تا توزیع… و من می دانم که واقعیت در هر فیلمی که من می سازم وجود دارد و این اشکالی ندارد. طبیعتاً از این واقعیت ناشی می‌شود که من انتخاب می‌کنم داستان‌های خاصی را که در آن مکان و با آن مضمون اتفاق می‌افتد، بازنمایی کنم. سپس با چشمان باز وارد می شوم.

سلام که اردنی-فلسطینی است، می گوید که در حین کار بر روی فیلم فرها در سال 2021، نه به خاطر هویت فلسطینی اش، بلکه به دلیل محتوای فیلم با مشکلاتی مواجه شده است.

داستان فیلم “فرها” که به عنوان نماینده اردن در نود و پنجمین دوره جوایز بین المللی اسکار معرفی شد، در جریان نکبت سال 1948 می گذرد و درباره دختری 14 ساله فلسطینی به نام فرها است که شاهد فاجعه ای است که در نهایت به وقوع می پیوندد. خانه آنها را می سوزاند. نیروهای اسرائیلی به عنوان بخشی از عملیات نظامی که بیش از 700000 فلسطینی را آواره کرد، وارد شهر آنها شدند.

وی گفت: یکی از دلایلی که واقعاً تامین مالی فیلم سخت بود این بود که مردم و سازمان ها می ترسیدند نام خود را با فیلمی درباره نکبت مرتبط کنند. ترسیدند و در عین حال گفتند فلسطین مد نیست، سوریه مدتر است!

حمله آنلاین دولت اسرائیل به فیلم ها

به گزارش سلام اوج مبارزه فرها با سفر درست قبل از اکران فیلم در نتفلیکس بود. همزمان با نامزدی این فیلم به عنوان نماینده اردن در رقابت های اسکار، دولت اسرائیل برای آسیب رساندن به فیلم و پایین آوردن رتبه آن در سایت IMDB، حمله و کمپین آنلاینی را علیه فیلم آغاز کرد.

نابلسی گفت که تجربه مشابهی با فیلم «هال» داشته که درباره پدر و دخترش در کرانه باختری است، زیرا پدر برای همسرش هدیه سالگرد ازدواج می‌خرد.

نابلسی افزود: فیلم مثل همه رتبه های باورنکردنی مردم در حال پیشرفت بود که بلافاصله یک شبه یک سری نقاط ظاهر شد.

مقاومت هالیوود علیه سینمای فلسطین

این دو همچنین در مورد خشونت جاری در غزه که تاکنون بیش از 30000 نفر را کشته و آنها را از نظر شخصی و حرفه ای تحت تاثیر قرار داده است، و همچنین نگرانی مشترک خود در مورد افزایش سانسور در هالیوود به دلیل حمایت خلاقان از آتش بس گفتگو کردند.

نابلسی در این رابطه گفت: با 16 مهر و هفته های اول پس از آن، واکنش شدیدی صورت گرفت که خشم خالص و حتی انتقام بود، اما کاملا اشتباه بود و بعد از آن همه این سخنان اشتباه برداشت شد و مایه شرمساری است که مردم داشتند. برای پرداخت بهای آن

سینمای مقاومت

نابلسی تاکید کرد که از آن زمان به دلیل بحران کنونی فلسطین غرق اندوه شده است و به همین دلیل تمرکز بر کارش دشوار شده است.

وی گفت: باید روی «معلم» تمرکز کنم چون این پروژه فعلی من است و در مرحله اکران است و نمی توانم آن را رها کنم. از سوی دیگر، اکران فیلم در حالی که این کشتار وحشیانه و بحران انسانی روی پرده های ما رخ می دهد، مضحک به نظر می رسد. در عین حال هرگز به فلسطینی بودنم اینقدر احساس غرور نکرده ام و از ساختن این فیلم احساس غرور می کنم. این یک داستان عمیقاً انسانی است که اساساً در همان واقعیت خشونت آمیز، وحشیانه و ناعادلانه روایت می شود که فلسطینی ها برای دهه ها تحمل کرده اند، و من واقعاً سپاسگزارم که می توانم فیلم را در حال حاضر نشان دهم. این سینمای مقاومت من در حال حاضر است.

سینما برای حفظ هستی.

سلام با تاکید بر اینکه سینما می تواند “رسانه مهمی” برای آموزش و افزایش آگاهی باشد، گفت: انتقال این صداها و داستان های فلسطینی ها به اکران سینما برای حفظ موجودیت ما بسیار مهم است، زیرا راه مقاومت قدرتمندی است.

سلام گفت: مثلاً «فرها» چنان آگاهی ایجاد کرد که انتظارش را نداشتم، چرا که افرادی که از تئاتر بیرون می آمدند ابتدا «نکبه» را در گوگل سرچ کردند و با «نکبه» آشنا شدند. اینگونه ما تاریخ و فرهنگ خود را حفظ می کنیم. این تنها وظیفه ماست که از طریق هنرمان و آنچه که می توانیم انجام دهیم و در آن مهارت داریم، چشم جهان را باز کنیم.

در حالی که نابلسی به آینده می نگرد، هم به آنچه در پیش است و هم به آنچه که باعث رونق فیلم هایش شده است، نابلسی می گوید که امیدوار است شاهد پایان این ظلم و بی عدالتی باشد و همه در نهایت به جایی از آزادی برسند، و فیلم های آینده توسط فلسطینی ها ساخته می شود که مضامین و داستان های امیدوارکننده تری را شامل می شود و درد را التیام می بخشد.

نابلسی و سلام همچنین بر اهمیت صنعت فیلم به عنوان یک کل، شجاع و بینا بودن و حمایت واقعی از این داستان ها تأکید کردند.

سلام در این باره گفت: ترسیدن هنرمندان مرا می کشد و به همین دلیل به شجاع بودن اشاره کردم زیرا به عنوان یک هنرمند باید انسانیت داشته باشید. این فقط برای فلسطین نیست، برای بشریت، برای عدالت و برای حقوق اولیه بشر است. آرمان فلسطین سیاسی نیست. این یک علت انسانی دارد و به همین دلیل است که من می خواهم هنرمندان در سمت راست تاریخ قرار بگیرند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا