سینمای هند و موج جدید راه اندازی شده توسط شیام بنگال
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، شیام بنگال یکی از چهره های محوری سینمای هند بود که به خاطر داستان نویسی دقیق اجتماعی اش شهرت داشت.
به گزارش ایسنا، این سینماگر چندی پیش در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت.
شیام بنگال، که فعالیت حرفه ای او بیش از پنج دهه طول کشید، تأثیری ماندگار در صنعت فیلم گذاشت. او هنر را با کنشگری اجتماعی ترکیب کرد و شکاف بین سینمای متعارف و سینمای موازی را پر کرد. او نقشی کلیدی در شکل گیری جنبش فیلم موج نو هند که به عنوان سینمای موازی در دهه 1970 شناخته می شد، ایفا کرد.
او پیش از روی آوردن به فیلم، کار خود را در تبلیغات آغاز کرد و اولین فیلم بلند او، Encore (1974) به یکی از آثار مهم سینمای هند تبدیل شد که به دلیل نمایش واضح سلسله مراتب اجتماعی و پویایی جنسیتی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این فیلم که در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد، برنده چندین جایزه ملی فیلم هند شد.
به گزارش ورایتی، در طول سالها، کار بنگال موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار داده است، از توانمندسازی روستاییان در Manten (1976) تا حقوق زنان در Bhumika (1977)، اولین جنگ استقلال هند علیه بریتانیا در جنون (1979) ). تفسیری مدرن از حماسه باستانی “مهابهاراتا” با فیلم “کالی یوگ” (1981).
نسخه جدید فیلم «آن را نگه دار» امسال در بخش کلاسیک جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.
فیلمهای بنگالی اغلب به اصلاحات اجتماعی، هویت فرهنگی و پیچیدگی روابط انسانی میپردازند. سبک داستان سرایی او مخاطبان وفاداری را در هند و خارج از کشور جذب کرد.
او علاوه بر فیلم های بلند، در ساخت آثار مستند و تلویزیونی نیز سهم بسزایی داشت. مجموعه تلویزیونی «بهارات یک خوج» (1988)، بر اساس کتاب «کشف هند» اثر جواهر لعل نهرو، به عنوان اثری شاخص در روایت تاریخی هند شناخته شد. آخرین فیلم او مجیب: ساخت یک ملت (2023) بود که زندگینامه ای از رهبر فقید بنگلادش شیخ مجیب الرحمن بود.
بنگال به عنوان مربی بسیاری از بازیگران، نویسندگان و تکنسین ها، در پرورش برخی از بهترین استعدادها در صنعت فیلم نقش مهمی ایفا کرده است. بسیاری از آنها از جمله شبانه عزمی، ناصرالدین شاه و کلبهوشان کاربنده در جشن تولد 90 سالگی او در 14 دسامبر حضور داشتند.
شیخ کاپور کارگردان فیلم «الیزابت» در توییتی نوشت:
“شیام بنگال سینمای موج نو را خلق کرد. او همیشه به عنوان مردی که با فیلم هایی مانند انکور، منتون و بسیاری دیگر مسیر سینمای هند را تغییر داد. او ستارگانی مانند شبانه اعظمی و اسمیتا پاتیل را به سینما معرفی کرد. خداحافظ دوست و راهنمای من. .
نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز گفت: “درگذشت شیام بنگال، که روایتش تاثیر عمیقی بر سینمای هند داشت، عمیقا متاثر شدم. آثار او همچنان مورد تحسین مردم از اقشار مختلف جامعه خواهد بود. با نهایت احترام به او تسلیت می گویم. خانواده و طرفدارانش.”
۲۴۴۵۷