ترند های روز

سند تایید و انهدام لاله زار “سینه نادر”.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، خبر تخریب سینما نادر (سلطنتی) با مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در آستانه روز سینما در فضای مجازی منتشر شد و پیگیری ها انجام شد. تاییدش کن که کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران تخریب و احداث مجتمع تجاری-فرهنگی را تصویب کرد، در عوض این سینما را در خرداد 1403 صادر کرد.

بر اساس گزارش ایسنا، مسئولان میراث فرهنگی تاکنون نسبت به خبر تخریب سینما «نادر» در مجاورت «گرند هتل» و «تئاتر نصر» در خیابان لاله زار واکنشی نشان نداده اند. خیابان های تهران ایسنا برای دریافت توضیحات از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اقدام کرد اما هنوز پاسخی نداده است.

سینما «نادر» با نام «رویال» در سال 1312 در خیابان لاله زار ساخته شد. در سال 1342 زنده یاد «ناصر مجدبیگدالی» این سینما را خریداری کرد و تا اوایل دهه 90 مالک آن بود استودیوی فیلمسازی سینما نادر یکی از قدیمی ترین استودیوهای سینمایی دهه 40 و 50 در ایران است. این سینما لوکیشن فیلم های پرفروشی چون «عروس مردم»، «چهار راه حوادث»، «گنج قارون» و «عقاب ها»، «گاو» و «قیصر» و دفتر تهران بود. گروه سینماهای یونایتد در طبقه دوم فعال بود و در این دفتر نطفه آثار چون «شبح عقرب»، «شکار خاموش»، «لنگرگاه»، «ویزا» و «حادثه» بسته شد.

سینما نادر قبل از تعطیلی عکس از سایت سفرنویس

ناصر مجدبیگدلی، مالک سابق سینما نادر، در اوایل دهه 90 و تقریباً دو سال بعد از آن که وزارت ارشاد در نامه ای نوشت دیگر به این سینما فیلم نمی دهند، به فکر نجات سینما نادر بود. وی گفت: صحبت هایی مطرح شد که شهرداری لاله زار را به یک جاذبه گردشگری تبدیل می کند که به یکباره منصرف شدند.

اکنون به جای اینکه سینما نادر یکی از آخرین بازماندگان سینماهای لاله زار تبدیل به جاذبه گردشگری شود، تایید شده است که با تصویب کمیسیون ماده 5 و به درخواست شهرداری منطقه 12 تهران و با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران. این سینما تخریب و به جای آن مجتمع تجاری-فرهنگی ساخته می شود.

این تخریب و جایگزینی همانطور که در مصوبه کمیسیون در ماده 5 آمده است به درخواست شهرداری منطقه 12 صورت می گیرد که طی نامه ای مورخ 26 دی ماه 1402 در گزارشی مبنی بر امکان سنجی احداث ساختمان تجاری – فرهنگی ارائه شده است. با دو طبقه در طبقه همکف تجاری و سه طبقه در زیرزمین و با تراکم درخواستی 240 درصد به شرح زیر:

زیرزمین اول تا سوم برای پارکینگ و انباری با اشغال 80 تا 100 درصد، طبقه همکف 62 واحد تجاری با سطح اشغال 80 درصد و طبقه دوم 49 واحد تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. واحدها و 3 واحد فرهنگی با سطح اشغال 80 درصد (40 درصد تجاری و 40 درصد فرهنگی).

سینما نادر ثبت ملی نیست اما با توجه به اینکه در مجاورت دو بنای تاریخی «گرند هتل» و «تئاتر نصر» واقع شده است، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران طی نامه ای به آن اشاره کرده است. در تاریخ 7/12/1402 به تصویب کمیسیون ماده پنجم رسید و مقرر داشت: نقشه های معماری ممهور به مهر اداره کل و با تاکید بر ایجاد فرهنگسرا در پروژه مذکور حداکثر تا ارتفاع مجاز می باشد. 9 متر از سطح جاده مجاور و با توجه به تعهدنامه شماره 1022 تهران، مالک موظف به رعایت کلیه موارد فنی و ایمنی جهت احداث زیرزمین از جمله احداث دیوار حائل می باشد. در مرز شرقی از ملک مشرف به ساختمان ثبت شده هتل بزرگ، قبل از هر گونه اقدام اجرایی و ساخت زیرزمین به روش فنی از بالا به پایین طبق پیشنهاد فنی ارائه شده. شایان ذکر است نقشه های نما باید پس از تایید کمیته نما شهرداری جهت تایید نهایی به این جهت کلی ارسال شود.

سینما نادر به نشانی کوچه ملی (باربد)، خیابان لاله زار

در نظر کارگروه فنی نیز آمده است که «این موضوع در جلسه 8 فروردین ماه 1403 کمیسیون ماده 5 و پس از توضیحات مشاور و شهرداری منطقه با موضوع درخواست کلیه فضاهای پارکینگ تجاری و فرهنگی مورد نیاز را مطابق با ضوابط و مقررات این ملک فراهم کند و همچنین با حفظ کاربری و میراث فرهنگی ملک موافقت کند.

بنابراین زیرزمین اول با 80 درصد اشغال و زیرزمین دوم و سوم با 100 درصد اشغال پارکینگ و انباری، طبقات همکف و اول با 80 درصد اشغال تجاری است، طبق طرح ثبتی طبقه دوم برای کاربری فرهنگی کامل می باشد. . در سطح اشغال 80 درصد در نظر گرفته می شود.

همچنین خاطرنشان می شود: «ملاحظات و اقدامات فنی و ایمنی اعلام شده در نامه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران الزامی است و نقشه های معماری باید قبل از صدور پروانه به تأیید اداره کل برسد». “.

سند تایید و انهدام لاله زار

سند تایید و انهدام لاله زار

در نهایت بر اساس این نظرات کمیسیون ماده 5 بنا به نظر کارگروه فنی 16 خرداد 1403 احداث مجتمع تجاری-فرهنگی در محل سینما نادر را تصویب کرد.

تخریب سینما نادر در حالی رخ می دهد که طرح ساماندهی و بهسازی خیابان لاله زار در سال 1396 با هدف شناسایی و احیای بناهای ارزشمند در محدوده این طرح از جمله خانه اتحادیه، خانه پیرنیا، سینما متروپل اجرا می شود. . موزه، هتل لاله و کافه پارس و تماشاخانه نصر پیشنهاد و قرار بود توسط شهرداری منطقه 12 محقق شود.

در دهه 90 شهرداری تهران با علم به اینکه لاله زار یک خیابان قاجاری است که در شمال حصار صفویه ساخته شده است و پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت (دارالخلافه) که نقشه سیاسی و اداری انتخاب شد، نقشه اقتصادی و اجتماعی تهران برجسته تر شد و توسعه شهر از حصار صفویه فراتر رفت و کاخ ها و خانه های اعیانی در مسیر جاده لاله زار و شمیران شکل گرفت. علی محمد سعادتی شهردار وقت منطقه 12 در اسفند سال 1396 که اجرای این طرح رنگ جدی تری به خود گرفته بود گفت: با کمک کسبه و مشاغل فعال، بهسازی خیابان لاله زار این امکان را فراهم می کند. از نوروز سال آینده (2018) شروع کنید. اما پس از گذشت پنج سال از آن وعده، نه تنها خبری از اجرای آن طرح ها و وعده ها نیست، بلکه تغییری در وضعیت خیابان لاله زار که بناهای تاریخی آن در حال از دست دادن هویت هستند، هر چند می توانستند، رخ نداده است. در همین مسیر به «خانه اتحادیه» بروید که توسط شهرداری تهران خریداری و تبدیل به موزه شد و جاذبه ای به جاذبه های تهران اضافه کرد.

مالک سابق سینما نادر 13 سال پیش گفت: در لاله زار 20 سینما وجود داشت که 6 تای آن در همان کوچه باربد بود که به نام سینمای ملی کوچه ملی نامیده می شد اما متاسفانه هیچ کدام از این سینماها باقی نمانده است. برخی از آن‌ها فروشگاه‌های لوازم خانگی هستند، ظاهراً یکی از مسئولین، خاطره خوبی از لاله‌زار نداشت و به تخریب فضاهای فرهنگی اینجا پشت کرد، اگر روزی کمتر از 300 نفر می‌آمدند فیلم ها را تغییر می دهد

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا