ترند های روز

رونمایی از مجسمه «بیتا فرهی»/شیوه بازیگری «بیتا فرهی» شگفت انگیز بود/فرهی عاشق وطن بود.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، مراسم رونمایی از تندیس و اهدای یاد و خاطره بیتا فرهی بعدازظهر سوم مردادماه در موزه سینما برگزار شد.

رضا یزدانی، سهیلا رضوی، آزیتا موگویی، محمود کلاری، مهسا قریشی (دختر بیتا فرهی)، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و نسرین میرشب از جمله هنرمندان حاضر بودند.

مجسمه بیتا فرهی به عنوان اولین مجسمه یک بازیگر زن سینما در موزه فیلم قرار داده شده است.

این مجسمه که توسط هنرمندی به نام سعیدی ساخته شده بود مورد توجه حاضران قرار گرفت.

به گزارش موزه فیلم، مراسم بزرگداشت و افتتاح گنجینه و تندیس زنده یاد بیتا فرهی با حضور جمعی از هنرمندان در موزه فیلم ایران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه نجمه جودکی مجری این مراسم گفت: بیتا فرهی هنرمندی بود که راه هنر را برای بسیاری از بانوان سینمای ایران باز کرد. در جوانی مسیر همواری را در عرصه هنر پیمودم در حالی که افرادی مانند بیتا فرهی برای موفقیت در این عرصه مسیر پرچالشی را در پیش داشتند. با خودم فکر می کنم که چگونه او توانست در عین حال یک مادر نمونه، یک دوست خوب و یک هنرمند بزرگ باشد.

وی افزود: آثار ما در این دنیا ماندگار خواهد بود و آرزوی خوشبختی برای بیتا فرهی که آثارش در تاریخ سینمای ایران می ماند.

جودکی یادآور شد: مجسمه ای که امروز در موزه فیلم افتتاح شد با لباس شخصی این هنرمند تزیین شده است. همچنین اولین مجسمه یک بازیگر زن که در موزه فیلم قرار داده شده متعلق به خانم فرهی است.

خاطرات مادرم را به نبض زندگی واگذار کردم.

مهسا قریشی، دختر زنده یاد بیتا فرهی نیز گفت: چند روزی از پرواز ابدی بی بدیل مادرم نگذشته بود که نبود او برایم بسیار سنگین و باورنکردنی بود. با دوستان نزدیک مادرمان نشسته بودیم و درباره او صحبت می کردیم و از این تغییر ناگهانی نگران و غمگین بودیم. نگران این بودیم که چگونه یاد بانوی سینمای ایران را زنده نگه داریم. برای این درد تنها تسکینی که یافتیم این بود که راه او را ادامه دهیم و یادش کنیم و خاطراتش را در ریتم زندگی بگذاریم و بین برخوردها به اشتراک بگذاریم، چون اوست که در ذهن ماست. این مجسمه سپس به یاد خلاقیت های هنری او ساخته شد که همیشه در گوشه ذهن و قلب ما برای همیشه باقی خواهد ماند.

مجسمه افتتاح شد

وی ادامه داد: ما فرزندان هنرمند وظیفه بزرگی بر دوش خود داریم که به پاس عشق و هنر آنان، یاد و خاطره آنان را جاودانه نگه داریم و میراث آنان را به نسل های بعدی بسپاریم. از افروز بوجاریا و مرتضی سعیدی دوستان هنرمندی که با عشق و هنر خود به همراه گروهی حرفه ای این مجسمه جاودانه را به یاد مادر خلق کردند تشکر می کنم. در ادامه از آزیتا موگویی دوست وفادار و قدیمی مادرم و دکتر اسماعیلی مدیر عامل موزه سینما که زمینه ورود این مجسمه به موزه سینما را فراهم کردند تشکر می کنم.

فرهی در مردم تاثیر مثبت گذاشت.

در ادامه این مراسم محمود کلاری سینماگر مطرح سینمای ایران نیز گفت: نقش خانم فرهی در ذهن و خاطره من باعث شد به این مراسم بیایم. تجربه خاصی در سینمای ایران داشتم که متعلق به فیلم «بانو» به کارگردانی مرحوم داریوش مهرجویی بود. در آن کار به عنوان بازیگر خودم را جلوی دوربین گذاشتم، اما در ابتدا خیلی سعی کردم از انجام آن دوری کنم، چون ندیدم که این کار در توان من است. یادم هست خانم فرهی با من تماس گرفتند و گفتند که آقای مهرجویی برای آن نقش به جز شما شخص دیگری را نمی بیند و به همین دلیل بهتر است پیشنهاد او را بپذیرید. به فرهی گفتم دلیل تردیدم این است که از بازیگری چیزی نمی دانم و او پاسخ داد که دقیقاً در همان شرایطی بودم که به «هامون» دعوت شدم.

مجسمه افتتاح شد

کلاری افزود: تشویق او در طول فیلمبرداری ادامه داشت، با وجود اینکه خسرو شکیبایی و داریوش مهرجویی از دوستان صمیمی من بودند، اما انرژی حضور در مقابل دوربین تنها توسط بیتا فرهی به من منتقل شد.

کارگردان فیلم «سرب» یادآور شد: می توان درباره سبک بازی و بینش، درک، دانش و جهان بینی خانم فرهی به تفصیل صحبت کرد، اما مهمترین و مثال زدنی او شخصیت خاص اوست. فرهی در خانواده ای اشرافی به دنیا آمد و در خارج از ایران به تحصیل هنر پرداخته بود و موقعیت و مقامی که از آن برخوردار بود مستلزم جایگاهی بود که در اندازه خود تأثیر داشت و این برای او به شکلی خاص اتفاق افتاد.

کلاری تصریح کرد: سبک بازیگری بیتا فرهی برایم شگفت انگیز بود. یادم هست که حس او در فیلم «کیمیا» در تمام مدت فیلمبرداری وجود داشت. فرهی هر روز در میان خانواده های جنگ زده آبادانی ظاهر می شد و با این افراد ارتباط نزدیک داشت. در صحنه فیلم زمانی که در جنگل از دست عراقی ها فرار می کرد، از او خواست کودکی واقعی را در آغوش بگیرد تا بهتر بتواند حس پیشگویی را به مخاطب منتقل کند. فرهی بازیگر فنی نبود و همیشه نقش را به قلب و روح خود منتقل می کرد و احساسات خود را به صورت واقعی بیان می کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: فرهی در پشت صحنه آثاری که من با آنها همکاری داشتم حضور بسیار خوبی داشت و تاثیری خاص و واقعی بر همه گذاشت. او فردی صادق و دارای شخصیتی سرکوب ناپذیر بود و جایش برای همیشه در سینمای ایران خالی خواهد بود.

مجسمه افتتاح شد

موزه فیلم نشان می دهد که مرگ ربطی به شخصیت هنرمند ندارد

علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما نیز گفت: بیتا فرهی همچنان در بین ما حضور دارد و این به خاطر جادوی هنر و شخصیت بزرگ اوست. خانم فرهی از جمله هنرمندان و بازیگرانی هستند که به معنای واقعی شخصیت واقعی داشتند. او مجموعه ای از ویژگی های مثبت داشت و همین موضوع او را در موقعیت ممتاز و ممتازی از دیگران قرار می داد. اجرای فرهی غریزی، عاطفی و حسی بود و شیوه برخورد او با نقش در محیط تحصیلی را می توان به عنوان نمونه ای از اجرای غریری در معرض دید دانش آموزان قرار داد. از مجموعه موزه فیلم برای انجام این حرکت زیبا و مهم تشکر می کنم زیرا موزه فیلم جایی است که نشان می دهد مرگ هیچ ربطی به شخصیت یک هنرمند ندارد.

بیتا فرهی عاشق کشورش است

مجری و بازیگر پیشکسوت سینما در ادامه ادای احترام گفت: بیتا فرهی در طول دوران فعالیت خود در نقش های مختلفی ظاهر شده و از احساسات خود برای برجسته کردن ویژگی های هر شخصیت استفاده می کند. مثلا حضور او در فیلم کیمیا نتیجه درخشانی داشت. همیشه طوری با دیگران رفتار می کرد که طرف فکر می کرد فرهی نزدیک ترین فرد به اوست.

مجسمه افتتاح شد

برومند افزود: این هنرمند از بودن در کنار دیگران لذت می برد و به وطن خود عشق می ورزد و این نکته بسیار ارزشمندی بود. وقتی برای دیدن دخترش به خارج از کشور رفت، برای حضور دوباره در ایران لحظه شماری می کرد و هیچ جای دنیا را به کشورش ترجیح نمی داد. من یک هنرمند بسیار احساسی و دوست صمیمی را از دست دادم. فرهی عاشق شعر، خوشنویسی، نقاشی و دنیای هنر بود. از دکتر اسماعیلی برای تدارک این رویداد تشکر می کنم.

فرهی نمونه یک زن خوش اخلاق بود

آزیتا موگویی تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران و از دوستان نزدیک بیتا فرهی نیز اظهار داشت: در زندگی ام با دو جنبه از شخصیت بیتا فرهی مواجه بودم. یکی تصویری هنری از زنی مدرن و مدرن با شهرتی فراگیر دارد و دیگری مربوط به شرایطی است که برخاسته از یک دوستی عمیق سی ساله است.

موگویی با بیان اینکه فرهی ویژگی های خوب افراد استثنایی را دارد، افزود: او همیشه سعی می کرد اختلافات بین افراد را حل کند و نظم و انضباط چشمگیری را در زندگی شخصی خود اعمال می کرد و نزدیکانش نیز از این موضوع آگاه هستند. فرهی فردی بسیار بافرهنگ و ساده بود و من در هیچ زمینه ای شاهد رفتارهای پرمدعا از او نبودم. او از خانواده ای اصیل و اصیل بود و در عین حال رفتاری مهربانانه با همه داشت.

نباید از نقش زن در سینمای ایران غافل شد

فاطمه محمدی یکی از اعضای هیات مدیره موزه سینما در بخشی دیگر از این مراسم گفت: نباید از نقش زن در سینمای ایران غافل شد. زن در سینمای ایران جایگاه ویژه ای در سراسر جهان دارد که قابل الگوسازی و تکرار نیست. من به وجود بیتا فرهی اعتقادی ندارم و فکر می کنم این هنرمندان با نگاه خاص و نقش مهمشان هیچ وقت تمام نمی شوند.

وی یادآور شد: موزه سینما یک گنجینه سینمایی است و خانه دائمی دوستداران سینمای ایران محسوب می شود. از مهسا قریشی دختر بیتا فرهی بابت ایده درخشان ساخت تندیس این هنرمند بزرگ تشکر می کنم. محمدی گفت: امیدوارم بتوانیم میزبان و مخزن خوبی از گنجینه های سینمای ایران باشیم. تلاش می کنیم نقش هنرمندان زن را در موزه فیلم پررنگ کنیم و امیدوارم این مسیر در سال های آینده نیز ادامه یابد.

کاوه آفاق خواننده و نوازنده خوش سلیقه نیز گفت: حضور در این مراسم برای من باعث افتخار است. آخرین باری که خانم فرهی را در موزه فیلم دیدم و در آن زمان فکر نمی کردم این آخرین باری باشد که همدیگر را می بینیم. بسیار خوشحالم که چنین برنامه ای برای خانم فرهی ترتیب داده شده است.

مجسمه افتتاح شد

سپس رضا یزدانی خواننده و بازیگر نیز گفت: متأسفانه زمانی که خانم فرهی فوت کردند در ایران نبودم و نتوانستم در مراسم ایشان شرکت کنم. خانم فرهی در دو پروژه از جمله سریال «از یادها رفته» نقش مادرم را بازی کرد و در طول دو سال فیلمبرداری خاطرات زیادی از او دارم.

یزدانی گفت: فرهی هنرمندی بسیار دوست داشتنی و مهربان بود و خبر درگذشت او برای من بسیار تلخ و تکان دهنده بود. یک ماه قبل از فوت فرهی با اندیشه فولادوند به خانه او رفتیم و او یکی از کارهای مشترک ما را شنید. فرهی از من خواست که آن قطعه موسیقی را به او بدهم تا صحنه ای را برای ساخت ویدیوی خود برپا کند، اما متاسفانه فرصت این همکاری هرگز پیش نیامد.

مرتضی سعیدی خالق مجسمه بیتا فرهی نیز گفت: همسر خانم فرهی بانی این مجسمه بوده است. پارسال داشتم مجسمه می ساختم که بیتا فرهی با دیدن عکس های مرتبط به شوخی از من پرسید کی مجسمه مربوط به من را می سازی؟ من قصد داشتم در روز تولد خانم فرهی یک سردیس کوچک هدیه کنم، اما نشد. هنگام ساخت این مجسمه سعی کردیم جزئیات زیادی را اعمال کنیم.

سهیلا رضوی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران و از دوستان صمیمی بیتا فرهی در حین خواندن یکی از اشعار مورد علاقه بیتا فرهی گفت: همکارانم در این گروه به صفات و ویژگی های این هنرمند اشاره کردند. داستان دوستی من بین بیتا فرهی و آزیتا موگویی به 30 سال می رسد و من 27 سال همسایه آنها بودم. این روزها وقتی با چراغ خاموش از کنار خانه اش رد می شوم احساس حق طلبی می کنم و خیلی ناراحت می شوم. بتا برای من مثل یک خواهر بود.

مجسمه زنده یاد بیتا فرهی به عنوان اولین مجسمه یک بازیگر زن در موزه فیلم قرار گرفت.

افرادی چون: محمود کلاری، علی دهکردی، سیوم برومند، آزیتا موگویی، سهیلا رضوی، فاطمه محمدی، هلیا امامی، علی اوجی، رضا یزدانی، کاوه آفاق، مهدی کوشکی، اکرم محمدی، سام هاروکان، محمود گبارلو در این مراسم شرکت کردند. .. حضور داشتند.

مجسمه افتتاح شد

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا