ترند های روز

روایتی جذاب از سفر اربعین؛ “حضور زائر در راه”

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، پهلوان این سفرنامه را در حالی به رشته تحریر درآورده که شور و ذوق و سرمستی نویسنده برای این سفر سطر به سطر به چشم می خورد تا جایی که این حس گاه به اضطراب می انجامد.
پهلوان سفرنامه خود را با هماهنگی های قبلی برای حضور در عتبات آغاز می کند. گاهی از وسواس و تمایل خود به بستن هواپیما و گاهی ترس از شکست در سفر را روایت می کند. اما در نهایت ماجرای او و گزارش او از این سفر از لحظه حضورش در مرز ایران و عراق آغاز می شود.
روایت فاطمه پهلوان از زیارت اربعین، گزارشی سریع از آنچه یک زن زائر در زیارت اربعین شاهد آن بوده است، روایتی است که سعی در بازگویی شیفتگی راوی نسبت به آنچه که با آن مواجه شده است، است. تصویری دقیق از سختی ها و زیبایی های سفر اربعین داشته باشید.
این کتاب از چند منظر برای روایت اجتماعی زیارت اربعین کتابی در خور توجه به شمار می رود، اولاً انتخاب یک راوی زن برای بازگویی این سفر که سعی شده نگاهی زنانه به این سفر داشته باشد، به ویژه که راوی به اعتراف خودش فردی درونگرا است که می خواهد در سفر تنها باشد و ویژگی اصلی او حضور اجتماعی است.

از سوی دیگر، کتاب از نظر دید تفصیلی و خلق دیدگاهی زنانه و روایت سفری که با دشواری های مضاعفی برای زنان همراه است، اثری بسیار قابل توجه به شمار می رود. پهلوان در روایت خود کوشیده است تلخی و شیرینی و سختی و لذت حضور زنان در مسیر راهپیمایی اربعین را به اختصار و گاه طعنه آمیز به تصویر بکشد.
در عین حال «مسیر مشایی» اثر کوتاهی است که خارج از حاشیه مانده است. اثری که در آن تمام قسمت‌های متن در خدمت خط اصلی روایت است و نویسنده سعی کرده تمام جزئیات، وقایع و اتفاقاتی که برایش آمده، از گرسنگی گرفته تا تهیه غذا، از سختی‌هایش گرفته تا نماز و وضو را پوشش دهد. تا اینکه شور و شوق او برای زیارت و حضور در عتبات، شیفتگی او به شرکت در سفر و روایت همراه آن را فراهم کرد.
کتاب «مسیر مشایی» اثری به دور از حواشی متنی است. ساده، شیرین و حتی پر از تعلیق، به زیبایی داستانی جذاب از سفری را روایت می کند که بسیاری از ایرانیان در سال های اخیر آن را به عنوان یکی از جذاب ترین خاطرات خود به یادگار گذاشته اند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا