ترند های روز

درآمد صداوسیما از تبلیغات مربوط به مسابقات فوتبال، بودجه سالانه آن را دو برابر می کند

به گزارش فارسیرو روزنامه فرهیختگان، وی نوشت: در سال 1402 شورای اسلامی وزیران 8000 میلیارد تومان برای صدا و سیما در نظر گرفت. حدود 31 میلیارد تومان بود یعنی درآمد حاصل از پخش فوتبال چهار برابر بودجه بود. این سازمان از شورای اسلامی دریافت کرده است.

در سال گذشته مسئولان صدا و سیما نسبت به بودجه اختصاص داده شده توسط دولت انتقاد کردند و سعی کردند نسبت به سایر سازمان ها نسبت بیشتری را اختصاص دهند. در نهایت در سال 1403 بودجه در نظر گرفته شده برای این سازمان 24 هزار میلیارد تومبا بوده است، یعنی بودجه صداوسیما در سال 1403 نسبت به سال 1402 سه برابر شده است و این افزایش سه برابری بدون احتساب درآمدی است که صداوسیما به صورت کارمزد دریافت می کند. مخصوصا برای پوشش تبلیغات فوتبال. برد استقلال و پرسپولیس.

صداوسیما در سال 1403 حداقل 32 کوادریلیون تومبا و حداکثر 58 کوادریلیون تومبا از پخش زنده بازی های استقلال و پرسپولیس به دست آورد که بیش از دو برابر بودجه دریافتی در این سال است. این آمار و ارقام فقط بازی استقلال و پرسپولیس را در نظر می گیرد و شامل پخش مسابقات فوتبال خارجی، مسابقات تیم های ملی و استانی و … نمی شود.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون بودجه درآمد تبلیغاتی حاصل از پخش مسابقات ورزشی در سال 1403 معادل 500 میلیارد تومب در نظر گرفته شده است، یعنی حتی اگر بخواهیم 32 میلیارد که حداقل درآمد است را اندازه گیری کنیم. این درآمدهای تلویزیونی از پخش مستقیم دیدارهای استقلال و پرسپولیس 64 برابر بودجه در نظر گرفته شده در لایحه بودجه برای تبلیغات همه رشته های ورزشی است.

این آمار و ارقام نجومی که درآمد صدا و سیما از پخش فوتبال و نرخ تبلیغات است، موضوعی نیست که به امروز و دیروز باز می گردد و در مقاطع مختلف بر سر خلأهای قانونی و یا نواقص احتمالی اختلاف ایجاد کرده است. به نظر می رسد نظارت جدی حاکمیتی بر این موضوع و در مرحله بعد قانونی شفاف لازم است. این کارمزدها با چه معیاری محاسبه می شود و در نهایت کجا و چه چیزی خرج درآمد حاصل می شود؟ صداوسیما با شفاف سازی این نرخ ها می تواند به گمانه زنی ها در مورد ارقام منتشر شده پایان دهد و این شبهات را که سال هاست وجود داشته را برطرف کند.

2 میلیارد تومان درآمد برای 6 ثانیه تبلیغات

همانطور که قبلاً گفتیم، آمار و ارقام دقیقی از نرخ تبلیغات رادیویی در سال های اخیر وجود ندارد. برای این کار با توجه به آمار موجود در سایت های خبری و با در نظر گرفتن تورم 30 درصدی سال 1403 نسبت به سال 1402 جدول دیگری را در این گزارش آورده ایم که نشان می دهد 6 برنامه فوتبال از شبکه سه پخش می شود. با مجموع هر ثانیه که ارقام متفاوتی دارند، در نهایت به هزینه تبلیغاتی حدود 2 میلیارد تومب می رسیم.

مانور انتشار در تبلیغات فوتبال.

تا به امروز، سادائوسیما به طور رسمی آمار جامعی از نرخ تبلیغات خود ندارد. آخرین آمار موجود از نرخ تبلیغات تلویزیونی در وب سایت ها مربوط به آبان 1402 است. در جداول این گزارش هزینه تبلیغات مربوط به شبکه سه را درج کرده ایم و برنامه های فوتبال را از برنامه های غیرفوتبالی جدا کرده ایم. این ارقام به صورت توکن محاسبه شده و مربوط به هر ثانیه تبلیغات است. بر اساس این آمار شبکه سه در طول یک سال برای 19 برنامه غیرفوتبالی با درآمد بیش از سه میلیارد در ثانیه و برای 6 برنامه فوتبالی تقریباً 1.5 میلیارد تومان در هر ثانیه تبلیغات پخش کرده است. ثانیاً که نشان دهنده درآمد تلویزیون و رادیو از تبلیغات و پخش فوتبال است. به ازای هر ثانیه، نیمی از درآمد آن از تبلیغات 19 برنامه غیر فوتبالی است.

نرخ تبلیغات رادیویی برنامه های فوتبال در سال 1403

بخشی دیگر از این گزارش مربوط به میانگین هزینه هر ثانیه تبلیغات شبکه سه در سال 1402 است که طبق آمار به دست آمده میانگین نرخ هر ثانیه تبلیغات در شبکه سه 181 میلیون و 417 هزار و 910 تومان است. متوسط ​​نرخ پخش زنده فوتبال در هر ثانیه 327011250 است که این رقم با احتساب تورم 30 درصدی در سال 1403 به ترتیب به 235، 843، 283 و 625، 114، 425 تومب می رسد، یعنی اگر بخواهیم به ارقام واضح تر نگاه کنید در سال 1403، کانیم صداوسیما برای هر ثانیه تبلیغات به طور متوسط ​​235 میلیون تومان و برای هر ثانیه پخش زنده فوتبال 425 میلیون تومان درآمد دارد.

درآمد صداوسیما از پخش زنده استقلال و پرسپولیس در بودجه دریافتی از مجلس 10 برابر شد.

در گزارشی که در شهریور 1400 با عنوان «مورد عجیب درآمد پخش فوتبال» نوشتیم، درآمد رادیویی و تلویزیونی حاصل از تبلیغات فوتبال را بر اساس حدود 30 دقیقه تبلیغات، از جمله قبل، بین دو نیمه و بعد از بازی نهایی، محاسبه کردیم. . بازی در اینجا، مانند خود گزارش زیرنویس، لوگوی تبلیغاتی در گوشه جعبه یا تبلیغ تقویم نداریم. استقلال و پرسپولیس امسال 76 بازی شامل لیگ الیت، جام حذفی و جام ملت های آسیا برگزار می کنند که به صورت زنده از تلویزیون پخش می شود. 76 بازی ضربدر 30 دقیقه را اعلام می کنیم که این رقم 137 هزار ثانیه است. حال این رقم را در میانگین تعرفه های شبکه 3 ضرب می کنیم و رقمی در حدود 24 هزار میلیارد تومب به دست می آید. با احتساب نرخ تورم سال 1403 رقمی در حدود 32 هزار میلیارد تومبه است که رقم به دست آمده حداقل درآمد صداوسیما از پخش زنده مسابقات استقلال و پرسپولیس است. محاسبه یا حتی پذیرش این ارقام دشوار است. باز هم باید محاسبه کنیم تا حداکثر درآمد را از صدا و سیما بگیریم. برای این کار، نرخ پخش زنده فوتبال ملی را در مجموع ثانیه های تبلیغات ضرب می کنیم و به رقم تقریبی 58 هزار میلیارد تومان در سال 1403 می رسیم، بله، یعنی صداوسیما این درآمد را فقط از پخش مسابقات این ها دریافت می کند. دو تیم .

با احتساب تورم 30 درصدی سال 1403 نسبت به سال 1402، تخمین می زنیم که صداوسیما 58 کوادریلیون تومبا از تبلیغات فوتبال استقلال و پرسپولیس در شبکه 3 کسب کند که این رقم شامل تخفیف های تبلیغاتی نمی شود. تصمیم گرفتیم تخفیف را 90 درصد قرار دهیم، یعنی معتقدیم صداوسیما برای پخش تبلیغات بین مسابقات فوتبال 90 درصد تخفیف به مشتریان می دهد. با احتساب این صدور، رقم به دست آمده پنج هزار و 800 میلیارد تومان است، یعنی تقریباً ده برابر 500 میلیارد تومان مصوب در قانون بودجه.

21302

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا