ترند های روز

حمید جبلی مشاور برنامه «یارا و رسالت عروسک ها» شد.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، رحمت امینی نویسنده، معلم و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای نمایش «ماموریت یارا و عروسکی» که از ۲۲ مهر در تالار گلستان تئاتر و تئاتر اجرا می شود، گفت. عروسک های خیمه شب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: تئاتر کودک و نوجوان یکی از شاخه های پژوهشی و کاری من سالهاست. در سال ۱۳۵۷ نمایش «خرس و چشمه» نوشته من به کارگردانی حسن وارسته و با بازی هنرمندانی چون محسن تنابنده و زنده یاد شهرام عبدلی اجرا شد. در تئاترهای کودک و نوجوان به کارگردانی حسن وارسته هم نقش مشاور را بازی کردم. آخرین کاری که در این حوزه روی صحنه بردم نمایش «تاریخ سرنوشت» برگرفته از فرهنگ عامه بود که در سال 95 در تالار هنر ارائه شد. من همچنین یک صفحه نمایش زنانه برای گروه جوانان در کانون انجام دادم که سال گذشته نیز در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد.

وی یادآور شد: از سال گذشته ایده «دوست و رسالت عروسک» توسط یکی از شاگردانم به نام آیدا احمدپور مطرح شد و از همین ایده با تیمی از دانشجویان در کانون پرورش فکری پرورش اندام شروع به کار کردیم. کودکان و نوجوانان من در حال پیشرفت بودم.

امینی تاکید کرد: به نظرم «یارا و ماموریت عروسک» یکی از متفاوت ترین کارهای گروه ماست. متن به طور کامل در حین تمرین شکل گرفت و ۴ نفر برای نگارش متن و همچنین دراماتورژی یا بازنویسی در ایده پردازی شرکت کردند.

وی در خصوص همکاری با حمید جبلی در این نمایش گفت: با توجه به تجربیاتی که با حمید جبلی در کارهای قبلی ام داشتم و همچنین شناخت بالای او از تئاتر کودک و نوجوان، از او برای حضور در تمرین نمایش دعوت کردم. جبلی پس از تماشای برنامه نظرات خود را بیان کرد و از او دعوت کردم تا به عنوان مشاور کار ما را همراهی کند.

این کارگردان تئاتر درباره ویژگی های نمایش «یارا و ماموریت عروسکی» گفت: ویژگی «یارا و ماموریت عروسکی» در مضمون آن است. در دنیا رابطه بین بچه ها و اسباب بازی ها وجود دارد و ما این رابطه را در قالب تئاتر نشان می دهیم و به نوعی از نگاه عروسک ها به مدل رفتار بچه ها با اسباب بازی ها نزدیک می شویم. همچنین در مورد مشکلات دنیای عروسک ها که ناشی از رفتار کودکان با عروسک ها و اسباب بازی هایشان است صحبت می کنیم. این دیدگاه از دیدگاه تربیتی من نیز می آید.

امینی تصریح کرد: در ایران بیشتر کودکان بازی های مجازی انجام می دهند و عروسک ها رها و مظلوم هستند.

وی در پایان با بیان اینکه نمایش «یارا و رسالت عروسک» برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید و عرضه می شود، تاکید کرد: به نظر من تعریف گروه سنی کودکان امروز با تعریف قبلی متفاوت است و از نظر فکری، نوجوانی از لحظه رفتن به مدرسه شروع می شود و کودکی بین 4 تا 5 سالگی است. این کار برای والدین بچه ها هم جذاب است چون دیدگاه ها را هم مطرح می کند.

کوروش محمدرضا، مهدیه تاجیکراد، الهام خداوردی، سپیده چنگیزی، پانیذ صادقی مقدم، بهناز خانی، شهید بهوند و عسل فروزفر بازیگران «یارا و ماموریت عروسک ها» هستند.

دیگر بازیگران این نمایش عبارتند از نمایشنامه نویس: مریم منصوری، مدیر پروژه: ابوالفضل بوربور، تبلیغات و فضای مجازی: فریبا جدیدی، هانیه حسینی نصر و عرشیا مرادی، روابط عمومی: مهدیه شاهمرادی، طراح صحنه: سینا احمدپور و سمیراصدات طباطبایی، طراح. از پوسترها ، طراح صحنه و لباس و گریم: مهدیه تاجیک راد، دستیار گریم: الناز جعفری پور، موسیقی: فاضل نوروزی، طراحی صحنه: محمدحسین بروجردی، طراحی صحنه: سینا احمدپور و مهدی تاجیکراد، کارگردان صحنه: سارا سعادت نیا، منشی صحنه: رومینا صفایی و تدارکات مدیر: ریحانه فراهانی.

نمایش “یارا و ماموریت عروسکی” تا 9 آبان ماه هر روز به جز شنبه ها ساعت 17 در سالن گلستان مرکز تولیدات تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در لاله تهران اجرا می شود. پارک .

۲۴۳۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا