ترند های روز

تار و تاریخ در آرامگاه شمس تبریزی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو رسانه فرج نژاد، طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» این بار با اثری جدید به نام «شمس تبریزی» با شعری از مولانا به سفر رفت. اهالی «تار و تاریخ» برای حکاکی این قطعه بر مزار شمس تبریزی به آذربایجان غربی و شهر خوی سفر کردند.

در این اثر هنری و موسیقایی مدیا فرج نژاد تار، بهمن جهانسوز خوانندگی و پوریا فرج نژاد ویولن نواخت. همچنین در اجرای این آهنگ گروه سازهای کوبه ای حضور دارند که اعضای آن میثم شکری نوازنده دف، سجاد باهر نوازنده تار، مهدی مصلح نوازنده عود و علیرضا مجری نوازنده نوازندگی است. سنتور

مدیا فرج نژاد، آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» یادداشتی درباره تابلوی موزیکال «شمس تبریزی» نوشت که در ادامه می خوانید:

من غریبم و قافله سزاوار غریبی است».

شاید این نقل قول از شمس تبریزی بهترین توصیف از محل دفن او باشد. عارف و صوفی بزرگی که در ادبیات عرفانی تأثیر بسزایی داشت، مردی که هرگز وطن خاصی نداشت، همیشه در سفر بود و با تعالیم مولانا توانست خدمت بزرگی به دنیای ادبیات بکند. در یکی از مقالاتش: چه بر سر زبان فارسی آمده است؟ با این لطافت و مهربانی، آن معنا و لطافتی که در زبان فارسی یافت می شود نه در تازی.

تأثیرات فکری و عرفانی شمس بر مولانا بسیار است، کتاب‌ها و مقالات فراوانی درباره این تأثیرات نوشته شده است و عشق، ایمان، علم، آزادی، دوری از تعلقات و جاه‌طلبی بخشی از این تأثیرات است.

در مورد سفر آخر شمس نقل شده است که وی به میل خود سفر کرد و در گذشته در همان مکان به خاک سپرده شد.

سالها بعد بر سر مزار او سه برج ساخته شد که دو برج در طول سالیان متمادی ویران شده و یکی از آنها باقی مانده است و شاید این تنها نمادی باشد که از طریق آن بتوان آرامگاه ابدی این عارف بزرگ را یافت.

مزار شمس سال ها و دهه ها به امید خدا رها شده بود و برای هیچکس اهمیتی نداشت و شاید این برج باقی مانده تنها قسمتی از حرم شمس از عالم مادی بود. شنیدم اخیراً تمهیداتی اندیشیده شده است که بتوان برای این مکان عزت و قرب بیشتری ایجاد کرد و اگر اینگونه باشد مایه خوشحالی و دلگرمی است که چنین قبری شایسته شمس نیست. بخشی از تاریخ است و اینکه داشتن فضای مناسب می تواند برای معماری مناسب باشد، گردشگر را جذب کند و برای مردم درآمدزایی کند.

به هر حال بر سر مزار غریب نشستیم و غزلی مولانا خواندیم و زدیم.

جا دارد از هنرمندان مستعد و توانمند گروه سازهای کوبه ای که کیلومترها را طی کردند تا در کنار تار و تاریخ باشند تشکر کرد.

آهنگ شمس تبریزی توسط پاور به صورت داینامیک میکس و مسترینگ و ضبط زهی آن در استودیو 54 انجام شده است.

این اثر به کارگردانی، تدوین و تصویرگری مرتضی حاج محمدی و گرافیک میلاد فاتحی است. انتشارات بین المللی این آهنگ به عهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین می باشد.

پروژه «تار و تاریخ» از حدود سه سال پیش با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران کار خود را آغاز کرده است. در این طرح تاکنون حدود سیصد هنرمند از سراسر کشورمان شرکت کرده اند.

آلبوم «تار و تاریخ 1» محصول سال 2023 دو مدال طلا را در مسابقات بین‌المللی جوایز موسیقی جهانی – 2023 و در بخش‌های بهترین اجرا و بهترین موسیقی فولکلور معاصر برای کشورمان به ارمغان آورد.

تاکنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» در سراسر جهان منتشر شده است و آلبوم جدیدی از این پروژه در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

۲۴۳۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا