ترند های روز

بهمن فرمان آرا گنجینه افتخارات مازیار میری را در موزه فیلم افتتاح کرد/اصغر همت: امین تارخ یکی از افتخارآفرینان این سرزمین است.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، روابط عمومی موزه فیلم، در ابتدای این مراسم رامبد جوان مجری این برنامه و بازیگر، نویسنده و کارگردان سینمای ایران ضمن خیرمقدم به مهمانان این مراسم گفت: من زیاد دارم. حرف هایی در مورد امین تارخ در ذهنم است، اما هنوز نمی دانم چه بگویم. برگزاری مراسم ترحیم در غیاب او برای هیچکس خوشایند نیست اما وقتی با من تماس گرفتند و موضوع این برنامه را اعلام کردند به موزه فیلم رفتم.

تارخ شکل دیگری از بازیگری را در سینما معرفی کرد.

وی ادامه داد: آقای تارخ متعلق به نسلی از بازیگران بود که شکل و سیاق و سبک دیگری از این هنر را به تلویزیون، سینما و تئاتر ایران آوردند. همه ما که از نسل های بعد از او هستیم مدیون افرادی چون امین تارخ هستیم. شیوه بازیگری را تغییر داد و اهمیت بیان، صدا و ویژگی های بازیگری را که جلوی دوربین قرار می گیرد، به گونه ای دیگر نشان داد.

این جوان افزود: خاطرات بی شماری از آقای تارخ و فرزندانش دارم. بخشی از خانه او به مدرسه اختصاص داشت و این فضا به قدری برای دانش آموزان صمیمی، راحت و دوست داشتنی بود که با وجود تحمیل نوعی نظم و انضباط، مردم مدام در راهروها تردد می کردند و تارخ مدام با آنها معاشرت می کرد. روند آموزشی نیز در همان زمان اتفاق افتاد.

در ادامه این مراسم کلیپی از صحبت های هنرمندان سینما و تئاتر درباره امین تارخ پخش شد.

این جوان گفت: اولین تجربه من با او در سال ۱۳۷۱ با فیلم «بت» رخ داد. آن زمان من خیلی جوان بودم و فقط به دلیل داشتن موهای بلند و حضور در شاگردان آن فیلم برای ایفای نقش در آن فیلم انتخاب شدم و وقتی تارخ را از نزدیک دیدم نفسم بند آمد. امین تارخ جوایز زیادی در کارنامه خود داشت و شاید شناخته نشدن او به خاطر نقش های مختلف این بازیگر باشد.

وی با بیان اینکه تاریخ بازیگران زیادی را پرورش داده که در حال حاضر در صحنه سینما و تئاتر ایران حضور دارند، خاطرنشان کرد: افرادی مانند حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، تنه علیدوستی، پوریا پورسرخ، گلاره عباسی، مجید واشقانی، شبنم مقدمی و بسیاری دیگر. آنها هنرمند هستند. ای کاش فعالیت این مدرسه ادامه داشت.

موزه سینما خانه هنرمندان است.

در ادامه این مراسم مجید اسماعیلی مدیرکل موزه فیلم نیز گفت: کار اصلی موزه ها جمع آوری، نگهداری، نمایش و نمایش و همچنین پژوهش و آموزش است. افرادی در این حرفه هستند.

وی افزود: همه افراد حاضر در خانواده بزرگ سینما باید موزه سینما را خانه خود بدانند و باید تلاش کنیم تا این خانه آباد، پربار و مردمی باشد تا نسلی که مخاطب اصلی موزه است همیشه بتواند مشاهده کنید گنجینه های زنده حضور هنرمندان را هرگز نباید از موزه فیلم غایب کرد.

پژمان بازغی رئیس انجمن بازیگران نیز گفت: از آقای دکتر اسماعیلی و مجموعه موزه فیلم تشکر می کنم که این فرصت را به من دادند. به نظر من امروز ادای احترام به معلمی است که در دهه هفتاد از او چیزهای زیادی یاد گرفتیم. در آن زمان من جوانی علاقه مند به سینما بودم و کامبیز کشفی از دوستانم به مدرسه آقای ترخ می آمد و وقتی به رشت برمی گشت دانش خود را به ما منتقل می کرد.

وی بیان کرد: آموزه های امین تارخ نه تنها از طریق او، بلکه از طریق شاگردانش به جامعه هنری سرایت کرده و نقش مهمی در اعتلای بازیگری در سینمای ایران داشته است.

بازغی گفت: هرگز افتخار همکاری با تارخ را نداشتم و معتقدم وی در شرایطی از دنیا رفت که نتوانستیم آنطور که باید مراسم مناسبی برای او برگزار کنیم و به همین دلیل از خانواده وی عذرخواهی می کنم. پیش از این بازیگران بزرگی مانند آقای داوود رشیدی، امین تارخ و فاطمه معتمدآریا در انجمن حضور داشتند و سعی می کنم به عنوان عضو کوچکی از این گروه بتوانم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهم.

بسیاری از مردم در طول تاریخ یتیم شدند.

سپس مسعود کرامتی بازیگر سینما و از دوستان خانواده تارخ گفت: امین تارخ از بازیگران تاثیرگذار و مهم سینمای ایران بود و دوستان دیگر نیز به این موضوع اشاره کردند. علاوه بر این او یکی از بنیانگذاران انجمن بازیگران به شمار می رفت و به عنوان معلم نقش سازنده ای داشت.

کرامتی ادامه داد: برای من صرف نظر از این موارد او دوست صمیمی و دوست بزرگ من بود و نقش مهمی در خانواده داشت. او فردی مهم و پشتوانه بزرگ خانواده محسوب می شد و بسیاری از افرادی که در حلقه خانواده او نبودند نیز با فوت این هنرمند یتیم شدند.

کرامتی ادامه داد: حضور ایشان به قدری مهم، دلگرم کننده و تاثیرگذار بود که نمی توان حد و مرزی را تعیین کرد. پس از مرگ تارخ، وقتی با مانی، پسرش صحبت می کرد، گفت که احساس تنهایی می کند، زیرا فکر می کند تمام زندگی اش به پدرش بستگی دارد. در غیاب تاریخ، همه ما تکیه گاه بزرگی را از دست دادیم و یتیم شدیم.

جوان مسئول این مراسم گفت: نگار جواهریان در سال 96 پدرش را از دست داد و هنوز هم وقتی دلش برای پدرش تنگ می شود گریه می کند و بعد از هفت سال غیبت هنوز هم ابراز حسرت می کند. گویی از دست دادن پدر و مادر دردی است که هرگز نمی توان آن را کاهش داد. امین تارخ پدری دوست داشتنی، خونگرم، دوست داشتنی و حامی بود.

تارخ یکی از بنیانگذاران انجمن بازیگران بود.

سپس علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما گفت: امین تارخ شخصیت بزرگی بود و این را نمی توان انکار کرد و نامش بزرگ خواهد بود و در سینمای ایران جاودانه خواهد ماند. تارخ چهره و صدایی جذاب و رقت انگیز داشت، نقش های مهم و تاثیرگذاری را پشت سر گذاشت و جلوی دوربین بهترین کارگردانان حاضر شد.

دهکردی با بیان اینکه تارخ نامی ماندگار برای خود دست و پا کرد و در بین ما بازیگری بود که بیش از همه شایسته لقب معلم بود، افزود: او یک مدافع حرفه ای و صنفی بزرگ و از بنیانگذاران انجمن بازیگران و خانه بود. از سینما و اولین جلسات انجمن بازیگران در دفتر شخصی امین تارخ برگزار شد.

دهکردی ادامه داد: من مستعد این انجمن بودم و با همه همدردی می کردم و متاسفانه این هنرمند در زمان بسیار بدی از دنیا رفت. در روزهایی که بیماری کرونا بیداد می کرد و مشکلات دیگری وجود داشت، امکان برگزاری مراسم مناسبی برای او وجود نداشت.

بهمن فرمان آرا گنجینه افتخارات مازیار میری را در موزه فیلم افتتاح کرد/اصغر همت: امین تارخ یکی از افتخارآفرینان این سرزمین است.

امین تارخ از افتخارات این سرزمین است.

اصغر همت بازیگر پیشکسوت سینما نیز درباره امین تارخ گفت: یادم هست در سال 1393 به تارخ گفتم که پنجاه سال از حضور ما در عرصه هنر می گذرد و به لطف رفاقتمان حرف های زیادی درباره تارخ دارم. او خیلی به من نزدیک بود و ما جعبه مخفی یکدیگر بودیم.

همت با بیان اینکه امین تارخ قدردانی نشد و در زمانی نامناسب از دنیا رفت، ادامه داد: ناگفته های زیادی درباره زندگی او و امین تارخ وجود دارد و من می توانم بر اساس آن کتابی بنویسم. امین تارخ بی شک یکی از افتخارات ملی این سرزمین است و حتی در کارهای مذهبی نیز فردی ممتاز است. او در سریال های «سربداران» و «معصومیت از دست رفته» و «ابن سینا» حضور درخشانی داشت و زمانی که ساخت سریال های ماوراء الطبیعه در تلویزیون آغاز شد، در «اغما» درخشش فوق العاده ای داشت. او هرگز نمی تواند آن سکانس درخشان روی بام بارانی و گفتگویش با خدا را فراموش کند.

همت خاطرنشان کرد: امین تارخ کار خود را با سریال «شهر من شیراز» آغاز کرد و به همین دلیل منطقه ای از شیراز به نام او نامگذاری شده است. او خدمات زیادی به فرهنگ کشور ارائه کرده و نامی ماندگار در تاریخ این کشور خواهد داشت.

جریان آموزش تاریخ مانند رودخانه ادامه دارد.

در بخشی دیگر از این مراسم محمدمهدی عسگرپور فیلمساز و مدیر فرهنگی گفت: افتخار همکاری با آقای تارخ در دو سریال را داشتم. در حالی که عده ای فکر می کنند همکاری ما بیشتر از این دو مجموعه بوده است و وقتی به این موضوع فکر کردم متوجه شدم بحث تمرکز حضور آن قابل بحث است که بدون توجه به مشکلات اندک می توان به آن پرداخت. امین تارخ در عرصه بازیگری، معلمی و خانواده حضور بسیار موثری داشت و به همین دلیل رفتن او را باور نمی کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به جریانی که در عرصه آموزش بازیگری ایجاد کرد مانند رودخانه ای است که تا ابد ادامه دارد و باید برای حضور موثر آن بررسی جدی صورت گیرد. طی این بررسی حتی می توانیم تاریخ سینمای بعد از انقلاب را مرور کنیم. امین تارخ در زمانی که نقش های متفاوتی وجود داشت توانست از مهارت های بیشمار خود استفاده کند اما متاسفانه هر چه پیش رفتیم شرایط تغییر کرد و امروز دیگر نشانی از نقش های متفاوت پررنگ نیست.

عسگرپور در پایان ابراز امیدواری کرد افرادی شبیه تارخ در عرصه هنر کشور حضور پیدا کنند.

امین تارخ دین خود را به اشک ادا کرد

محمدعلی ساربان بازیگر پیشکسوت نیز گفت: به سال 52 برمی گردم که تارخ وارد دانشکده شد و در آن سال ها دانشکده هنرهای زیبا بهترین دوران خود را سپری می کرد. افرادی مانند ایرج راد، عزت الله نظامی، اسماعیل محرابی، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی و… بزرگان ما محسوب می شدند که بعدها معلم تئاتر ایران شدند.

وی با بیان اینکه امین تارخ از همان ابتدای ورود به دانشگاه گروه بسیار خوبی از جوانان مستعد تشکیل داد، افزود: آنها در محوطه دانشگاه به کار تئاتر مشغول بودند. او عاشق کار و هنر تئاتر بود و در شیراز به لطف وجود مرکز هنری، تارخ جای خوبی برای رشد داشت. امین تارخ خود را موظف می دانست که دانش خود را به دیگران منتقل کند و به همین دلیل در سال 1373 مدرسه خود را تأسیس کرد و در آنجا جوانان علاقه مند به بازیگری در فنون مختلف آموزش دیدند. تارخ خود را وقف تئاتر کرد و در عرصه فعالیت های صنفی حضور بسیار موثری داشت.

ساربان ادامه داد: من در سریال «سربداران» با او همبازی بودم و این هنرمند حتی در زمان استراحت نقش او را سر صحنه فیلمبرداری می خواند و به صحنه اکتفا نمی کرد، بلکه با یک نقش زندگی می کرد و از آن درس گرفت. . خودش این کار را کرد.

در پایان نیما تارخ، دختر زنده یاد امین تارخ نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: یاد و خاطره امین تارخ هرگز فراموش نمی شود و خلاء وجودش همیشه وجود دارد. تا زمانی که مردم زنده هستند باید قدر آنها را بدانیم. کاش دنیا جای مهربان تری می شد. متأسفانه بسیاری از هنرمندانی که فانتزی بازی می کنند، بیکار و از مشکلات معیشتی رنج می برند و مهربانی با آنها بسیار مهم است.

در پایان این مراسم مجید اسماعیلی مدیر عامل موزه سینما از خانواده زنده یاد امین تارخ تجلیل کرد.

در ادامه بهمن فرمان آرا در ابتدای این برنامه از گنجینه افتخارات مازیار میری فیلمساز ایرانی رونمایی کرد.

در این مراسم افرادی چون فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، علی ربیعی، بهمن فرمان آرا، محمدمهدی عسگرپور، منوچهر محمدی، منوچهر شاهسواری، علی دهکردی، همایون اسعدیان، پژمان بازایی، حبیب رضایی، اصغر همت، گوهر کاراندیشی، مسعود شرکت می کنند. ماهوش وقاری، محمدعلی ساربان، نیما تارخ، امین تارخ، نامی تارخ همسر زنده یاد امین تارخ، خسرو دهقان، محمود گبرلو، فرامرز زمانه و… حضور داشتند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا