ترند های روز

بزرگداشت معلمی که 50 سالگی موسیقی را جشن گرفت/ بزرگان برای ادای احترام آمدند

به گزارش خبرگزاری فارسیرو از روابط عمومی خانه موسیقی ایران، به مناسبت هشتادمین زادروز آهنگساز، معلم و نوازنده پیشکسوت سنتوری، مراسم یادبودی در تالار استاد شهناز خانه موسیقی برگزار شد. موزیک از ایران ساعت 18:00 چهارشنبه گذشته.

در ابتدای این مراسم پس از نمایش کلیپی از فعالیت های این هنرمند، از حمیدرضا نوربخش مدیر کل خانه موسیقی ایران برای سخنرانی دعوت شد.
نوربخش ضمن خیرمقدم به حاضران و تبریک تولد میلاد کیایی، گفت: سال ها از عشق استاد میلاد کیایی می گذرد که به گردن ما حلقه زده و هر کجا می رود با خود همراه می کند. همچنین برای شما آرزوی طول عمر همراه با سلامتی و عزت روزافزون دارم.

وی افزود: ویژگی بارز بسیاری از هنرمندان موسیقی جنبه هنری موسیقایی آنهاست، اما برخی از افراد هستند که شعاع وجودشان بیشتر است. کیایی علاوه بر مدیر قدیمی و تجربه هنری، در نوازندگی و آهنگسازی از هنرمندان برجسته ای است و استاد پژوهشگر ارشد در زمینه شناخت و ساخت این ساز نیز می باشد. کیایی ذهنی دقیق و نقاد دارد، کتاب و قلم را دوست دارد و حافظه ای بی نظیر دارد.

مدیر کل خانه موسیقی اضافه کرد: کمتر کسی مثل او را دیده ام. او حتی خاطرات پنجاه سال پیش را به خوبی به یاد می آورد. او مولف دو کتاب ارزشمند «راز فاش شد» و «قلب به دریا» است که اگر نگاهی بیندازید متوجه می شوید که به تفصیل به گذشته های دور اشاره کرده است. کیایی فردی خوش قلب، مهربان و دوست داشتنی است.

وی در پایان سخنان خود افزود: در برخی از داوری ها از استاد کیایی می خواهیم که در خدمت شما باشند، همیشه در مورد موضوعی با ایشان بحث می کنیم. وقتی بخواهیم جمع بندی کنیم آقای کیایی در احراز صلاحیت و طبقه بندی افراد مشکل دارد و نگاه تشویقی به نوجوانان و جوانان دارد و ترجیح می دهد راهنمای آنها باشد و راه را برای آنها باز کند.

سپس کلیپی از مصاحبه با میلاد کیایی پخش شد که صدرا پیشدادی در نقش سنتور و کوروش بوذرپور نوازنده تنبک بودند.
در ادامه امیر صبوری، مسئول امور فرهنگی و هنری ایرانیان مقیم نیویورک با بیان اینکه چنین شبی مصادف با سالروز تولد میلاد کیایی خاطره انگیز و خاطره انگیز خواهد بود، گفت: او در خانواده ای هنرمند بزرگ شده است. پدر گرگین کیایی و برادرانش ایرج و بهمن کیایی و این خانواده از فرهنگ و ادب پسر هستند. شاهرخ نادری می گوید استاد کیایی به قول همه هنرمندان به بزرگواری و رفتارش مثال زدنی است.

وی افزود: استاد کیایی تنها هنرمندی است که تقریبا با همه خوانندگان ایرانی همنوازی کرده است. آثار فرهنگی او در دو جلد کتاب منتشر شده است. این دو کتاب ارزش چندین بار خواندن را دارند. آخرین هنرمندی که با او کار کرد آقای گلپایگانی بود. با گذشت سالها یک نفر مشخص کرد که آقای گلپایگانی در چه مرحله ای بخواند. من این افتخار را داشتم که از آنها دعوت کنم که به نیویورک بیایند و کنسرت های زیادی را در سراسر ایالات متحده اجرا کنند. کیایی هنرمندی است که هفت سال از عمر خود را در کوک قنطورس گذراند.

بزرگداشت معلمی که 50 سال در موسیقی خدمت کرد/ بزرگان برای ادای احترام آمدند

اجرای آواز هاتف شرار و اجرای پیانو توسط پوریا حاتمی قسمت بعدی این مراسم بود و پس از آن کلیپی از سخنان پاشنگ کامکار، وارطان ​​ساهاکیان، داوود گنجه ای و قاسم رفعتی پخش شد.
در ادامه میرجلال الدین کزازی با بیان هنری خود درباره نام میلاد کیایی و تاریخ ماه تولدش گفت و یادآور شد: میلاد از من خواست تا کمی در مورد نام او صحبت کنم. میلاد ربطی به تولد نداره. میلاد نامی مهم و ایرانی است و این نام بارها در شاهنامه به کار رفته است. من می خواهم هشتادمین سالگرد تولد کیایی را جشن بگیرم. باشد که سالیان دراز بماند و با هنرش ما را ارتقا دهد.

قسمت بعدی این برنامه خوانندگی کلاسیک غلامحسین شهریاری به همراه دکلمه دخترش آوا شهریاری بود.
در ادامه برنامه مجری از پوشنگ کامکار، وارطان ​​ساهاکیان، داوود گنجه ای، قاسم رفعتی، حمیدرضا نوربخش، حمیدرضا عاطفی، عباس سجادی، میرجلال الدین کزازی، محمدعلی مراتی و مهدی مساح بیدقلی دعوت کرد تا روی صحنه بروند.
به مناسبت هشتادمین سالگرد تولد میلاد کیایی از سال ها تلاش این هنرمند در عرصه موسیقی تجلیل می شود.
در ادامه میلاد کیایی در سخنانی کوتاه گفت: با اینکه چندین سال است که ننواختم و می دانم که اگر از ساز دور شوم ناهماهنگ و عصبانی می شود، سعی می کنم با آن آشتی کنم و به جای حرف زدن چند دقیقه برای شما بازی کنید

بزرگداشت معلمی که 50 سال در موسیقی خدمت کرد/ بزرگان برای ادای احترام آمدند

وی با بیان اینکه فرهنگ در سال های اخیر کاهش یافته است، گفت: از من می پرسند چرا در سال های اخیر نسل دوم، سوم و حتی چهارم ترانه های گذشته را اجرا می کنند؟ متاسفانه صدای خواننده حذف شد و مثل این است که چاشنی را از غذا دور کنید.

کیایی سپس قطعه ای را که سال ها قبل در حضور رهبر شوروی در ایران نواخته بود اجرا کرد و خانم گلکار او را با حلقه همراهی کرد.

در پایان هدایایی از طرف خانه موسیقی ایران، خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، مرکز موسیقی شهرداری تهران، انجمن موسیقی ایران و سرکار خانم شهریاری به میلاد کیایی اهدا شد.

بزرگداشت معلمی که 50 سال در موسیقی خدمت کرد/ بزرگان برای ادای احترام آمدند

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا