ترند های روز

بداخلاقی او در عرصه فرهنگ; پس از 18 ماه از بسته شدن جلسه خرید کتاب؛ ناگهان دستور خرید کتاب در سه هفته داده شد.

در تمام سال های پس از انقلاب اسلامی، یکی از خریداران کتاب از ناشران، وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ اسلامی بوده است. اگرچه این اقدام در این چند دهه فراز و نشیب های خود را داشته است، اما بسته به هدف و نوع کتاب های خریداری شده

هدف اصلی این اقدام خرید کتاب های مفید و ارزشمند از ناشران برای ارائه بهتر به مخاطبان است. از جمله پژوهشکده ها، کتابخانه های عمومی و…

تابلوی انتخاب و خرید کتاب.

این اقدام صحیح و صحیح است که در همه دولت ها کمیته انتخاب و خرید کتاب در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک متخصصان در حوزه های مختلف تشکیل شود تا بهترین کتاب ها را برای مخاطب هدف و هدف انتخاب کنند. در میان کتاب های متعدد ناشران و خرید کتاب از ناشران.

اگرچه در برخی موارد مشکلات مالی برای ناشران پیش آمد، اما در برخی موارد هدف از خرید کتاب برای کمک به ناشران نیز مورد توجه قرار گرفت. طبیعتاً ناشران دولتی یا دولتی که از بودجه خاصی استفاده می کردند در ردیف آخر این هدف قرار می گرفتند و ناشران خصوصی و ضعیف در ردیف اول تحقق این هدف قرار می گرفتند. مجموع هر دو هدف به معنای بهترین کتاب برای رفع نیاز مخاطب و از سوی دیگر کمک است. برای ناشران ضعیف تر، انتخاب و خرید کتاب برای هیئت مدیره دشوار خواهد بود تا بتوانند به هر دو هدف دست یابند.

زیرا بدون شک ناشران دولتی با بهترین امکاناتی که دارند کتاب های بسیار بهتری را منتشر می کنند که برای ناشران خصوصی امکان پذیر نیست. در برخی سال‌ها حتی مقرراتی وجود داشت که خرید از ناشران دولتی را ممنوع می‌کرد.

شاید بیش از 30 سال است که به دلیل نوع کاری که انجام داده ام با این معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی موارد به عنوان سردبیر و در برخی سال ها حتی به عنوان عضوی از خرید در ارتباط بوده ام. کمیته هیئت مدیره

رزرو خرید اتاق کریستال.

یکی از اقدامات ارزنده ای که از سوی دولت یازدهم در دوره معاونت فرهنگی دکتر سید عباس صالحی صورت گرفت، ایجاد چنین حمایت ها و شفافیت هایی بود. تعبیر ایشان این بود که ما قصد داریم اقدامات حمایتی خود را در یک اتاق شیشه ای قرار دهیم تا تصمیمات در معرض دید عموم و اطلاعات قرار گیرد و احیاناً نقاط ضعف و کاستی آنها مورد نقد و اصلاح قرار گیرد.

برای پایگاه، تمامی مصوبات هیئت خرید بلافاصله در سامانه هیئت خرید بارگذاری شد و تمامی ویراستاران از تعداد عناوین و شماره های هر کتاب و ناشر مطلع شدند.

همین رویه در دولت دوازدهم که دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود نیز ادامه داشت. هیئت خرید نیز طبق دستورالعمل وظایف خود را انجام می داد: از جمله اینکه فقط می توانست کتاب های جدید، یعنی همان سال و سال قبل را خریداری کند. اگر ناشری کتابی را که در سال های گذشته منتشر شده مفید بداند یا به هر دلیل دیگری بخواهد آن را خریداری کند، باید برای خرید کتاب به معاونت آموزشی وزارت ارشاد نامه بفرستد. هیئت خرید همچنان تصمیم خواهد گرفت. نام این خرید سفارش خرید بود. که به ندرت اتفاق می افتاد و روال مداوم هیئت خرید نبود.

اگرچه در مقطعی بسته به محدودیت‌هایی که در اعتبارات وجود داشت، می‌توان تعداد اقلام قابل خرید را کاهش یا افزایش داد. اما همه ناشرانی که کتاب های خود را به هیئت ارسال کردند، با داوری هیئت خرید کتاب، این فرصت را داشتند که منتظر تصمیم هیئت مدیره باشند.

شفافیت هیئت خرید را کاهش دهید

در دولت سیزدهم که هنوز این نوع ارتباطات را داشتید، اولین گام رفع شفافیت بود، به جای اینکه ناشران اجازه ارسال کتاب با این عنوان را بدهند، کتاب ها را از کتابفروشی تحویل گرفتیم و به کمیته خرید تحویل دادیم. طبیعتا سردبیران هیچ ارتباطی با کمیته خرید نداشتند. مرحله بعدی که قبل از کمیته خرید اتفاق افتاد این بود که یک کمیته ابتدا کتاب ها را انتخاب کرد و کمیته خرید کتاب ها را از بین آنها انتخاب کرد.

در گام سوم، کاهش شفافیت، حذف تدریجی روال عادی کتاب ویراستاران و برگزاری جلسات با کتاب های آموزشی بود، چنین جلساتی شاید هر 6 ماه یک بار برگزار می شد و در واقع 18 ماه بود که انتخاب کتاب و تابلوی خرید بسته شد و سردبیران از خرید جدید وزارتخانه اطلاعی نداشتند. فرهنگ و گرایش اسلامی نداشتند.

در این پایگاه من کتابهایی را منتشر کرده ام که در 10 سال گذشته به دست آمده اند و در فواصل زمانی تبلیغاتی قابل دسترسی هستند. همچنین نتایج اعلام شده در 18 ماه تا 2 سال گذشته با نتایج قبلی قابل مقایسه است.

خرید کتاب پس از پایان 18 ماه خرید

حادثه تلخی که برای رئیس جمهور دولت سیزدهم رخ داد و به ناچار منجر به انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و انتخاب آقای دکتر البادزیکیان به عنوان رئیس جمهور نهم و رئیس جمهور دولت چهاردهم شد! !

قطعاً ناشران از توقف خرید کتاب برای حدود 18 ماه ناراضی بودند، اما چه لزومی داشت که بلافاصله کتاب بخرند؟ مطمئناً ویراستاران از انتخاب و خرید کتاب خوشحال خواهند شد، اما به شرطی که این اقدام عادلانه انجام شود و تنها تضمین عدالت، برگزاری جلسه در همان اتاق های شیشه ای و شفاف باشد. تأخیر چند هفته ای پس از توقف 18 ماهه روال عادی خرید کتاب، نه تنها آسیبی به صنعت نشر وارد نکرد، بلکه این رفتار بدون حق تصمیم گیری، تمامی تعهدات دولت چهاردهم را انجام داد. اعضای آن دولت و همچنین به شرط اینکه یکی دو هفته دیگر دولت چهاردهم روی کار بیاید و رهبران خود را انتخاب کند، این یک امر سیاسی و غیراخلاقی است و آن هم در حوزه فرهنگ.

درخواستی از رئیس جمهور محترم

همین جا از رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر مزیکیان خواهش می کنم که با وجود اینکه در دوره انتقال با وزرای دولت سیزدهم به ناچار کشور را اداره خواهند کرد، به وزیر فرهنگ و معارف اسلامی دستور دهند خریدی که در مردجاری رخ داده را لغو کند. تا بعد از استقرار دولت جدید. این گونه مداخلات عقاید سیاسی می تواند به عرصه نشر کمک کند.

نویسنده: سید محمدکاظم شمس

منبع: کتاب ناب

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا