ترند های روز

انحصار بی پایان صدا و سیما – فارسیرو

غرامت در نظر گرفته شده برای آپارات 5.5 میلیارد تومان است و این در حالی است که آپارات یک بستر کاربر محور است و مانند همه پلتفرم های مشابه، مسئولیت انتشار محتوا بر عهده کاربر است.

صداوسیما طبق یک رویه چند ساله می توانست درخواست حذف این مطالب را از اتاق ها یا کمیسیون تحقیقات جنایی کند. اما او به جای درخواست حذف محتوا یا شکایت از کاربرانی که این مطالب را در آپارات منتشر کرده اند، مستقیماً به آپارات رفته و از آنها طلب غرامت کرده است. خسارات نجومی که معادل بودجه دو سال پیش تلویزیون و رادیو برای یک سال است.

واقعیت این است که صداوسیما از زمان حضور جبلی به دنبال انحصار بیشتر در تولید و توزیع محتوای ویدیویی بوده است: شکایت جدید از سکو یا پلتفرم آپارات درست پس از روی کار آمدن جبلی در صداوسیما راه اندازی شد.
همچنین فشارها بر سکوهای نمایش خانگی و نظارت بر آنها که در دولت قبل شاهد بودیم نیز بر تلاش صدا و سیمای جبلی تاکید داشت.
در این رابطه می توان گفت:
اول: صداوسیما یک نهاد انحصاری است که بیش از 4 دهه است که در انحصار تولید محتوای ویدئویی است و هیچ شخص یا موسسه ای نمی تواند مانند صداوسیما برای ارائه خدمات ویدئویی رایگان اقدام کند. جدا از بودجه های نجومی و درآمدی که از تبلیغات برای خودش استفاده می کند.
دوم: صداوسیما سعی در ایجاد انحصار در زمینه توزیع و ویرایش محتوا و همچنین تولید دارد. اقدامات وی از جمله دور زدن مجلس و مسئولیت اجرای نمایش در منزل وزارت فرهنگ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شکایت از فیلمیو و درخواست فیلتر آن و در نهایت درخواست غرامت نجومی از دوربین ها می توانم. به چیز دیگری غیر از این فکر نکن

ثالثا: مسئولیت هر حساب کاربری در شبکه‌های توزیع محتوای عمومی بر عهده خود افراد و حساب‌ها است نه بستری که این فضا را برای انتشار فراهم کرده است.

چهارم: صدا و سیما در ایران ظاهرا تنها نهادی است که باید «حق مؤلف» در آن رعایت شود.

پنجم: روزی را تصور کنید که تهیه کنندگان شرکت های تولید فیلم و شبکه های تلویزیونی ورزشی جهان از شما شکایت کنند و بر اساس سابقه پخش برنامه های رادیویی درخواست غرامت کنند. زیرا آنها محتوای شما را بدون اجازه شما منتقل می کنند.

ششم: این چه کارشناس قضایی است که تفاوت اصلی پلتفرم کاربر محور و بستر تولید را نمی داند؟ چگونه می توان بدون درک چنین موضوع اساسی به ضرر نجومی 5.5 میلیارد تومانی رسید؟

در نهایت به نظر می رسد ناکامی صدا و سیما در جذب مخاطب، آنها را وادار کرده است که سعی کنند در این عرصه تنها باشند و به جای رقابت با دیگران، همه راه های تولید و توزیع محتوای ویدیویی را از بین ببرند. این ایده البته قبلاً شکست خورده است، اما هنوز در حال انجام است.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا