ترند های روز

اشتغال باعث کاهش آسیب های اجتماعی و باعث رشد و تحصیل فرد می شود.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، نشست رسانه ای نخستین جشنواره فرهنگی هنری (اتقان) صبح امروز یکشنبه 27 شهریورماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. در این نشست خبری چاکشیان معاون فرهنگ اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ محمدرضا باقری دبیر جشنواره حضور داشت.

چکشیان در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه این جشنواره از اردیبهشت ماه آغاز شده است، اظهار داشت: فرهنگ کار یک مولفه است و در این حوزه نیز فعالیت هایی با محورهای اساسی کشور انجام شده است. ما مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها، مطالعات میدانی و گفتگوهای نخبگانی را برای بررسی موضوع فرهنگ محیط کار به عنوان یک مشکل ایجاد کردیم.
چکشیان با تاکید بر اینکه موضوع فرهنگ سازی و تلاش در کار در سال های اخیر به عنوان یک اولویت جدی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مطرح شده است، تصریح کرد: در مرحله اول چرایی، چیستی و چگونه فرهنگ سازی را مورد بحث قرار دادیم. در محل کار از مطالعات انجام شده، 24 مؤلفه از جمله: وظیفه شناسی، خودمختاری، تسلط بر کار، همکاری و کار گروهی، یادگیری و… هر کدام به بخشی از فرهنگ کار توجه داشتند.
این مسئول به عنوان موضوع بعدی عوامل موثر در بهبود مولفه ها را مطرح کرد و گفت: عواملی مانند; رابطه بین درآمد و هزینه، رابطه درآمد و تلاش، رابطه سبک رهبری مدیران، رابطه احساسات و هویت کاری در فرهنگ کار و بسیاری از موضوعات موثر دیگر از جمله عوامل موثر در حوزه فرهنگ کار است. که این و بسیاری از مسائل دیگر می تواند منجر به بهبود یا کاهش عوامل فرهنگ کار شود.
وی به تبعات فرهنگ کار اشاره کرد و هشدار داد: در صورت تحقق فرهنگ کار جهشی اقتصادی رخ می دهد که پس از آن بسیاری از مشکلات اساسی کشور که اغلب به موضوع اقتصادی مربوط می شود مرتفع خواهد شد. .
چکشیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری؛ که مسئله اقتصادی را یکی از موضوعات اصلی کشور عنوان کرد و گفت: برای حل این موضوع اقتصادی مهمترین راهبرد تولید و مشارکت مردم است و یکی از مهم ترین مسائلی است که مردم، تجار و تجار را درگیر خود می کند. کارگران در مضمون و جهش تولید، مضمون و مؤلفه های فرهنگ و تلاش است.
وی خاطرنشان کرد: خود کار نیز موضوعیت دارد و آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و باعث رشد و تربیت فرد می‌شود و تأثیرات تربیتی بر افراد و جامعه دارد، بنابراین بر اساس نظریه‌های دریافتی از نظریه‌پردازان؛ الگوی مفهومی اولیه بر اساس سند فرهنگ و تلاش توسط وزیر کار به شورای کل فرهنگ کشور ابلاغ شد. این سند دارای چندین بخش اصلی و چهار استراتژی است.
چکشیان در تشریح وضعیت اشتغال در جامعه و مسائل مربوط به آن گفت: امروز از تاریخچه فرصت های شغلی فاصله گرفته ایم در حالی که هفت درصد آمارها از نرخ بیکاری صحبت می کنند اما آیا این نرخ بیکاری که به هفت درصد رسیده است؟ مشکل اشتغال در جامعه را حل می کند، از طرف دیگر، کارفرما به دنبال یک متخصص است که دارای انگیزه و مهارت باشد. چالش جدیدی ایجاد شده است و در بسیاری از جاها فرصت شغلی داریم، اما نیروی کار برای آن نداریم، اشاره شده است که اشکال مختلف آموزش توسط نهادها و سازمان های مختلف زیر نظر وزارت تعاون مورد توجه قرار گرفته است و رفاه اجتماعی.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: موضوع دیگر ارزش و منزلت کار است که کارخانه ها چگونه می توانند انگیزه نیروی کار را ایجاد کنند، بنابراین اشتغال پذیری موضوع اصلی است.
چکشیان افزود: در بحث سند فرهنگ کار که در واقع از سوی شورای فرهنگ عمومی به همه سازمان ها و نهادها ابلاغ شد، چهار راهکار ارائه شد که یکی از این راهکارها تقویت پشتوانه های فکری نظری در حوزه کار است. فرهنگ چه عوامل و شاخص هایی می تواند موثر باشد. موضوع دوم توسعه توانمندی ها و شبکه سازی است، از این نظر سایت فرهنگ کار را طراحی می کنیم، موضوع خانه های فرهنگ کار را دنبال می کنیم، موضوع سوم ایجاد جریان فرهنگی هنری و رسانه ای است، یعنی از طریق تولید. از محتوای رسانه ای و هنری در مورد فرهنگ کار، می توانید به عموم مردم، مردم و جامعه دسترسی پیدا کنید. موضوع و راهبرد چهارم الگوسازی است، یعنی نمونه های موفق فرهنگ کار باید از ذهنیت به عینیت تبدیل شوند، یعنی مفاهیم موفقی معرفی شوند تا فضای ذهنی نظری پیشنهادی دیده شود.

وی ادامه داد: از این نظر راهبرد سوم که جریان فرهنگی رسانه ای بود منجر به تشکیل جشنواره فرهنگی هنری شد. بنابراین گفته شد همه اینها به اینجا رسید که همه این کارها انجام شد تا در راهبرد سوم و بزرگداشت جشنواره فرهنگی هنری اتقان به تولید محصولات هنری رسانه ای کمک کند تا با نمایش آنها توسط با توزیع و ترویج آنها می توانیم در جامعه، نخبگان و هنرمندان برای خلق اثر بگذاریم. برهمین اساس با دوستانی از حوزه هنری انقلاب اسلامی که آخرین مهلت ارسال آثارشان تا 30 مرداد بود، کار مشترکی را آغاز کردیم و اکنون در مرحله داوری و جمع بندی برای برگزاری مراسم هستیم. .

سطح و کیفیت آثار رسیده از جشنواره در محیط کار بی نظیر بود

در ادامه این نشست محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی هنری اتقان نیز به تقویم اجرایی جشنواره اشاره کرد و گفت: فراخوان جشنواره در هفته آخر اسفندماه منتشر شد و بنا به شهادت رئیس جمهور و همراهان، مهلت ثبت نام و ارائه آثار در تقویم اجرایی برنامه اندکی جابجا شد. طبق برنامه ریزی های انجام شده مراسم اختتامیه این جشنواره 5 شهریور ساعت 15:03 برگزار می شود. 30 در تالار سوره حوزه هنری، اما برنامه های متنوعی نیز در راستای این جشنواره برگزار می شود که «حلقه رندان» یکی از این برنامه هاست که طنزپردازان حوزه شعر و نثر به ارائه آثار خود می پردازند. مبحث تخصصی فرهنگ کار.
باقری خاطرنشان کرد: افتتاح نمایشگاه تجسمی همزمان با معرفی آثار برگزیده، نشست تخصصی داستان نویسی در تالار صفارزاده و همچنین شب شعر ایقگان در تالار هراتی حوزه هنری با اجرای نمایش اجرای خیابانی و صحنه ای در تالار مهر، ماه و حوزه هنری از برنامه های مهم این رویداد است.
وی در خصوص آمار اولین جشنواره اتقان گفت: در مجموع 2545 اثر در بخش های مختلف به دست ما رسید که 178 اثر پوستر، 285 کارتون، 946 عکس انفرادی و 96 مجموعه عکس شامل 1011 عکس، 96 شعر طنز، 170 اثر. اشعار . 101 اثر طنز در نثر، 205 داستان کوتاه، 337 داستان کوتاه، 25 نمایش مونولوگ، 47 نمایش کوتاه صحنه ای و 60 نمایش خیابانی … آثار دریافتی بودند. بیشترین شرکت کنندگان از استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان و کمترین آثار دریافتی از کردستان بوده است.
باقری در معرفی مدیران حوزه هنری؛ محمد صابر شیخ رضایی در بخش پوستر، محمدرضا زنگنه در بخش کارتون، سیدشهاب وجدی در بخش عکاسی، عباس حسین نژاد در بخش طنز، کاظم رستمی در بخش شعر، سارا عرفانی در بخش داستان کوتاه و داستان کوتاه نام بردند. . و مریم شعبانی در بخش هنرهای نمایشی.
وی در بخش ارائه داوران جشنواره به سطح و کیفیت منحصر به فرد آثار رسیده به جشنواره در زمینه کاری اشاره کرد و گفت: در بخش پوستر مسعود نجابتی، کروش پارسانژاد و محمد صمدی، در بخش پوستر از کارتون سید. مسعود شجاعی طباطبایی، بهرام عظیمی و محمدعلی خلجی در بخش عکس از کمال الدین شاهرخ، محمود عبدالحسینی و مهدی قاسمی، در داستان ها و قصه های احسان عباسلو، تیمور آقامحمدی و فرزانه فخریان، شعر طنز از محمدکاظم کاظمیو نعمدی جادمی. نثر محمدرضا رفیع زاده و مهرداد صدیقی، مونولوگ کاوه مهدوی، محسن طاهری و سید حسام الدین شریفی، شعر میلادرفان پور، فاطمه نانی زاده و حسن جمشیدی، هنرهای نمایشی شهرام کرمی، کورش زارعی و لیلی عاج داوران بخش های مختلف بودند.
باقری افزود: در نهایت پس از داوری; در بخش پوستر 37 اثر، در بخش کارتون 62 اثر، در بخش عکاسی 60 عکس انفرادی و 7 مجموعه اثر به بخش نهایی راه یافتند. و با همت وزارت تعاون و رفاه اجتماعی مددکاری اجتماعی. در واحدهای تولیدی و کارخانجات سراسر کشور به نمایش گذاشته خواهد شد. در بخش داستان کوتاه 15 اثر از هر بخش. در بخش شعر طنز 3 اثر و در بخش مونولوگ 5 اثر به بخش پایانی راه یافتند که در ویژه برنامه “در حالکه رندان” ارائه می شود و در آن برنامه هیئت داوران برگزیدگان را معرفی خواهند کرد. کار کردن در بخش شعر 3 اثر و در بخش تئاتر خیابانی 12 نمایش اجرا می شود. در بخش تئاتر نیز 12 نمایش در تماشاخانه مهر و ماه اجرا می شود.
باقری در پایان به کیفیت بالای آثار اشاره کرد و گفت: در بخش های مختلف چنان آثار مهمی دریافت شده است که در بسیاری از بخش ها داوران از کیفیت آثار ارائه شده شگفت زده شدند و همچنین فکر می کنیم که کیفیت حجم کار می توانست در دور اول کوچکتر باشد، اما هنرمندان آثار را محکم، خوب و با استادی ارائه کردند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا