ترند های روز

از «شنبه» با شروع سعید ووشی تا «قائلله» نیما جاویدی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، اکثر چهره ها و نام های شناخته شده سینمای ایران در چهار دهه گذشته، در زمانی که هنوز به شهرت و اعتبار امروزی دست نیافته بودند، شانس خود را برای ورود به جریان حرفه ای امتحان کردند. از سینمای ایران آنها هنگام ارائه آثارشان در جشنواره فیلم کوتاه را در تهران تجربه می کردند و از این منظر دفتر خاطرات این رویداد مملو از قاب خاطرات فیلمسازان گمنامی است که امروزه به چهره های شناخته شده و مورد اعتماد ایران تبدیل شده اند. سینمای کوتاه و بلند.

از طریق سلسله گزارش های «بازیگر فیلم های کوتاه خاطره تهران» و در آستانه بزرگداشت چهل و یکمین دوره این رویداد، مروری خواهیم داشت بر حضور چهره های مطرح در دوره های مختلف «تهران». جشنواره

در قسمت ششم از این مجموعه گزارش ها، ترکیب آثار حاضر در پنج دوره ششم جشنواره بین سال های 1387 تا 1391 را بررسی کرده ایم.

سعید راوشی

او هنوز به پدیده جشنواره فیلم فجر تبدیل نشده بود که با فیلم کوتاهی به نام «شنبه» در مسابقه ملی فیلم بیست و هفتمین جشنواره تهران شرکت کرد.

«شنبه» اولین فیلم کوتاه سعید رویسیتی بود و این کارگردان جوان آنقدر در کارنامه خود پیشرفت کرد که با کارگردانی «ابد و یک روز» موفق شد مهمترین جوایز جشنواره فجر را از آن خود کند. روسی بعدها با فیلم های «متری شیش و نیم» و «برادران لیلا» در کانون توجه قرار گرفت و این روزها آخرین فیلم بلند خود را کارگردانی می کند.

نیما جاویدی

از

او اولین فیلم بلند سینمایی خود به نام «ملبورن» را کارگردانی کرد، مشخص بود که سینمای ایران شاهد تولد استعداد جدیدی است و بعدها با «سرخ پوست» بود که این استعداد شکوفا شد. بعدها نیما جاویدی این فرصت را پیدا کرد تا در نگارش فیلمنامه «خورشید» مجید مجیدی را همراهی کند و با کارگردانی سریال «بازیگر» در شبکه داخلی خوش درخشید. نیما جاویدی در سال ۱۳۸۸ با داستان کوتاه «قیلوله» در بیست و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد.

نیما عباسپور

از

در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، فیلم های کوتاه او در بخش ویژه نقد و بررسی می شود. نیما عباسپور را امروزه یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین چهره های فیلم کوتاه می دانند که در عرصه آموزش و انتقال تجربیات به نسل جدید حضوری موثر دارد. عباسپور در سال ۱۳۸۸ با فیلم کوتاه «جنگل» در بیست و ششمین جشنواره تهران حضور یافت.

محمدرضا خردمندان

از

محمدرضا خردمندان را احتمالا با کارگردانی سریال «از سرنوشت» برای عموم مردم می شناسند، اما خردمندان ابتدا با انیمیشن کوتاه «پدر» و سپس کارگردانی فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» در کانون توجه اهالی سینما قرار گرفت. ” خردمندان که این روزها فیلم جدید خود به نام «طبیعت دشت» را کارگردانی می کند، با مستند کوتاه «روایت» به عنوان کارگردان در بخش مسابقه بیست و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافت. نخل».

رضا درمیشیان

از

او قبل از حضور فعال در عرصه کارگردانی، به عنوان دستیار کارگردانان مشهوری چون داریوش مهرجویی به شهرت رسید و بعدها که کارگردانی را بر عهده گرفت، با فیلم هایی مانند «عصبانی نیستم» ثابت کرد که وارد این عرصه شده است. . میدانی در جستجوی نوع متفاوتی از فیلمسازی. رضا درمیشیان قبل از ساخت فیلم بلند تجربه مستندسازی و ساخت فیلم کوتاه را داشت. فیلم کوتاه «پامنار» به کارگردانی وی در بیست و ششمین جشنواره تهران به نمایش درآمد.

بهروز نورانی پور

از

وی فعالیت هنری خود را با عکاسی از سال 1353 در انجمن فیلم جوانان ایران دفتر سنندج آغاز کرد و در سال 1382 تحصیلات آکادمیک خود را در رشته کارگردانی سینما به پایان رساند و مستند مهم او با عنوان «A157» به عنوان بهترین مستند دهه فجر سی و چهارم انتخاب شد. جشنواره فیلم و سیمرغ بلورین را به نام خود دریافت کرد. بهروز نورانی پور در طول زندگی حرفه ای خود تجربیات زیادی در زمینه مستندسازی به ثبت رسانده است. مستند کوتاه «اینجا برف آب نمی شود» به کارگردانی وی در بیست و ششمین دوره جشنواره تهران حضور داشت.

ماهایا پطروسیان

از

ماهایا پطروسیان که یکی از شناخته شده ترین و تعیین کننده ترین بازیگران سینمای ایران در دهه هفتاد بود، در دهه هشتاد خود را وقف کارگردانی کرد و اولین گام های خود را در این عرصه در فیلم کوتاه برداشت. او در سال ۱۳۸۷ فیلم کوتاهی به نام «یک روز زیبای برفی» را به همراه امیر توده روستا کارگردانی کرد که در بخش داستانی بیست و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت.

محمدامین همدانی

از

محمدامین حمدانی بسیار جوان است اما نسبت به سنش تجربیات ارزشمندی در زمینه انیمیشن کسب کرده است. همدانی علاوه بر کارگردانی انیمیشن «فهرست مقدس»، انیمیشن بزرگ «پسر دلفین» را نیز تولید کرد که یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های روسیه در اکران بین‌المللی شد. حمدانی در سال های اولیه سینما با انیمیشن کوتاهی به نام «نماز باران» در بیست و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد.

فتح الله امیری

از

فتح الله امیری یکی از مستندسازانی است که در دهه اخیر حضوری تأثیرگذار در عرصه مستند حیات وحش داشته و اتفاقاً جوایز معتبری را در این زمینه به ویژه در رویدادهای مهمی چون جشنواره سینما هقریت کسب کرده است. امیری در سال های اولیه فعالیت خود با مستند «زندگی در کسوف» در بیست و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت.

زمان یاب

از

«سرنگ» نام فیلم کوتاهی به کارگردانی تی یام یابنده بود که در بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد. پس از آن، آبنده به طور حرفه ای خود را وقف فیلم کوتاه کرد و جوایز متعدد داخلی و خارجی را از آن خود کرد. او امروزه یکی از معتبرترین چهره های خانواده فیلم کوتاه به شمار می رود و در زمینه پرورش استعدادهای جدید در سینمای ایران همکاری تنگاتنگ و مستمری با انجمن فیلم جوانان دارد.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۶ مهر تا ۱۱ آبان ماه از ساعت ۱۴:۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا