ترند های روز

از تلاش برای رساندن نصرالله معین به کنسرت زانکو/خوانندگانی که از زیرزمین به زمین آمدند

پریسا ساسانی: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، پس از کسب رای اعتماد و تحویل گرفتن از دولت ابراهیم رئیسی، اقدام به برگزاری کنسرت های آنلاین دولت دوازدهم با میزبانی کنسرت هنرمندانی چون کیهان کلهر کرد. در خرداد 1398 و علیرضا قربانی در نوروز 1400 آغاز شده بود. ادامه داد و در اولین اظهار نظر خود در زمان تصدی این سمت وزیری بر ادامه کنسرت های آنلاین تاکید کرد. اما موفق نبود.

به گزارش فارسیرو، حمایت از کنسرت های رسمی موسیقی، از اعطای مجوز 40 اجرای کنسرت تا لغو مجوز کنسرت های موسیقی و صدور مجوز برای 25 تک آهنگ، چهار آلبوم موسیقی و هشت اثر تجسمی در تیرماه 1401 تا تلاش برای برگزاری کنسرت های موسیقی به صورت موزیکال. گروه ها در پاییز و زمستان 1401، اعطای مجوز به گروه های مخفی موسیقی برای اجرا در تالارهای باشکوه پایتخت، تصویب سند ملی موسیقی، اعلام بدون مانع سفر نصرالله معین به ایران و برگزاری این مراسم. کنسرت خواننده از مهمترین تلاش های محمدمهدی است. اسماعیلی برای رونق نشان دادن فعالیت های وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی در دولت سیزدهم بود.

واکنش خانه موسیقی به وزیری که همچنان یک گزینه بود

محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای حضور خود به عنوان یکی از گزینه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه برنامه ای 83 صفحه ای واکنش ها و حاشیه های متعددی را از سوی هنرمندان در پی داشت که یکی از آنها مربوط به خانه موسیقی بود. . به همین دلیل در یکی از قسمت های این برنامه به پیشنهاد وزیر دولت سیزدهم، وی از خانه موسیقی به عنوان مرکز تولید بحران یاد کرده بود که خانه موسیقی در پاسخ به این موضوع مطرح شد. او این ادبیات را اتهامی بی سابقه به یک صنف خواند.

در پی آغاز به کار دولت سیزدهم و در اختیار گرفتن امور مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط محمدمهدی اسماعیلی، دعوت این وزیر از هنرمندان موسیقی برای برگزاری کنسرت و مشارکت در امور هنری مرتبط با حوزه موسیقی و تلاش ایجاد فضای تعاملی برای گسترش فعالیت ها در این زمینه میدان عمل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت ابراهیم رئیسی حاصل این تلاش در بزرگداشت سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از بیست و دوم تا بیست و ششم آذرماه بود. بهمن 1400 به سرپرستی حسن ریاحی در بخش رقابتی (جایزه باربد) و غیر رقابتی.

صدور مجوز، تولید و انتشار آلبوم‌های «زخوم کاری»، «راه جوان»، «مبهم فر»، «در مزرعه»، «در دریا»، «در جنگل» از دیگر فعالیت‌های وزارت ارشاد در دوره 1400-1401.

زانکو با «Rom Zoom, Boom Boom» به رونق موسیقی رسید.

با شروع تحولات اجتماعی و مطالبات مردمی از شهریور 1401 در ایران، رنگ هنر به ویژه هنر موسیقی تغییر کرد و از این حیث برای آشتی مردم با حکومت 13، صدور مجوز برگزاری آسانتر شد. کنسرت های موسیقی به خصوص موسیقی پاپ و سالن های خالی را با حضور جوانان پر می کند و در پاییز 1401 زانکو خواننده موسیقی پاپ که در آن زمان با موسیقی «رام زوم کنی، بوم بوم کنی» به شهرت رسید. ، با تغییر نگاه دولت به موسیقی زیرزمینی ناگهان به زمین آمد و در سالن میلاد نمایشگاه کنسرت برگزار کرد.

و آنچه جالب توجه بود مشارکت رسانه های اصولگرا در بازتاب رسانه ای این موسیقی جدید در آن روزها بود که گویی مردم پای یکی از هنرهای اصیل موسیقی نشسته بودند. ناگفته نماند که پس از آن اجرا، زانکو مجوز اجرای هیچ کنسرتی را دریافت نکرد.

در همین مدت بود که دفتر موسیقی وزارت ارشاد از آغاز فعالیت های هنری و کنسرت های موسیقی خبر داد و با تاکید دوباره بر سخنان محمدمهدی اسماعیلی، اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای فعالیت های هنری وجود ندارد و از هنرمندان به ویژه خواستار شد. نوازندگان، به طوری که آنها شروع به فعالیت خود را متوقف کنند.

برای رونق بخشیدن به فعالیت های وزارت ارشاد در نیمه دوم سال 1401، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهرماه امسال از صدور مجوز برای 154 تک آهنگ و 16 آلبوم موسیقی خبر داد. برای 9 استودیو ضبط صدا و مرکز تولید تکثیر آثار صوتی و تصویری.

روند صدور مجوز فعالیت های موسیقایی برخلاف سال های گذشته تسریع شد و در آبان ماه همان سال برای 186 تک آهنگ، 25 آلبوم موسیقی، 7 نماهنگ و 5 کتاب صوتی و از میان تک آهنگ های دارای مجوز، 158 اثر در پاپ مجوز صادر شد. ژانر موزیکال، 13 اثر در ژانر موسیقی دستگاهی، 9 اثر در ژانر موزیکال تلفیقی، 3 اثر در ژانر موزیکال منطقه ای، 2 اثر در ژانر موسیقی کلاسیک و یک اثر در ژانر موسیقی الکترونیک تولید شده است. در بخش آلبوم‌ها، در 23 آبان آلبوم موسیقی دستگاهی، 4 آلبوم موسیقی پاپ، 3 آلبوم موسیقی کلاسیک، 2 آلبوم موسیقی نواحی و 2 آلبوم موسیقی تلفیقی مجوز صادر شد.

در بخش نماهنگ، یک نماهنگ در ژانر موسیقی دستگاهی، 4 نماهنگ در ژانر موسیقی پاپ، موسیقی محلی و موسیقی تلفیقی وجود دارد و در دسامبر 1401 تعداد 161 تک آهنگ، 27 آلبوم موسیقی، 6 موزیک ویدیو وجود دارد. و 197 شعر و 7 کتاب صوتی شامل تک آهنگ مجاز، 128 اثر ژانر موسیقی پاپ، 10 اثر ژانر موسیقی سنتی، 9 اثر ژانر موسیقی تلفیقی، 6 اثر ژانر موسیقی نواحی مجوز صادر شد. 4 اثر ژانر موسیقی کلاسیک و 4 اثر ژانر موسیقی الکترونیک.

محمد معتمدی سرود تیم فوتبال ایران در جام جهانی را خواند

حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی فرصت خوبی برای انتشار چند تک آهنگ بود تا شاید فضای موسیقایی به خوبی تنظیم شود. اما این اتفاق نیفتاد و موج انتقادات به حدی بود که برخی از خوانندگان موسیقی که برای تیم ملی می خواندند; تکذیب شد اما انجمن موسیقی ایران تک آهنگ «تا پای جان برای ایران» را به عنوان یکی از جدیدترین آثار موسیقایی خود با موضوع حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی با آهنگی از احسان افشاری به آهنگسازی علیرضا ماریا منتشر کرد. . و آور محمد معتمدی.

جشنواره موسیقی فجر با تنظیمی جدید

جشنواره موسیقی فجر در بهمن ماه 1401 با ترکیب جدید خوانندگان موسیقی پاپ برگزار شد. در این راستا خوانندگانی چون مسعود صادقلو، میثم ابراهیمی، بهنام بانی، علی یاسینی، مجید رضوی در این جشنواره حضور داشتند.

تداوم دخالت نهادهای غیرمسئول در برگزاری کنسرت های موسیقی

دخالت نهادهای غیرمسئول در برگزاری کنسرت های موسیقی با توجه به برگزاری محدود کنسرت در زمان وزارت محمدمهدی اسماعیلی؛ ادامه داد که از جمله می توان به ممنوعیت اجرای بانوان در کنسرت بزرگ علیرضا قربانی در اصفهان اشاره کرد و با مخالفت قربانی مواجه شد و این کنسرت با کمک وزیر در اصفهان برگزار شد.

اما محمدمهدی اسماعیلی به این دخالت ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که مسئولیت شناسایی و صدور مجوز برای برنامه های موسیقی وزارت ارشاد را بر عهده دارد. شورای تامین کشور سپس با ارسال نامه ای به شوراهای تامین استانی اعلام کرد که از این پس هیچ مرجعی به جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ورود به موضوع صدور مجوز برنامه ها را ندارد.

از تلاش برای رساندن نصرالله معین به کنسرت زانکو/خوانندگانی که از زیرزمین به زمین آمدند

بدون مانع از سفر و اجرای یک کنسرت خاص بدانید

یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی که ابراهیم رئیسی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد و واکنش های متعددی را در پی داشت، سفر نصرالله معین خواننده ایرانی به ایران و برگزاری کنسرت در ایران بود. بدون مانع انجام می شود. که موانع زیادی برای اسماعیلی ایجاد کرد.

موسیقی ایرانی ضبط شد.

پیش نویس سند ملی موسیقی ایران در مرداد 1402 توسط محمدمهدی اسماعیلی در حوزه هنری مطرح شد و بر اساس اظهارات وزیر فرهنگ که در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، این سند ملی باید مطابق با جهت گیری نظام اسلامی تدوین شود. در عرصه اندیشه و تمدن انقلابی اسلامی و لازمه آن همه ابعاد موسیقی اصیل و نواحی ایران زمین است. از جمله حمایت از صنعت موسیقی و اقتصاد مرتبط با این حوزه باید در نظر گرفته شود.

اهداف سند ملی موسیقی شامل تبیین نظری و عملی جایگاه واقعی موسیقی در جمهوری اسلامی ایران، ارتقای سیاست نهادی یکپارچه و کارآمد در حوزه موسیقی، تقویت و ارتقای تمدن سازی است. و ماورایی موسیقی، صیانت از حقوق هنرمندان موسیقی و حمایت از حقوق هنرمندان و تولیدکنندگان در فرآیندهای قانونی و ساختار حوزه موسیقی و همچنین آراستگی عرصه موسیقی، به آسیب سیاسی و تعادل و هماهنگی اشاره کرد. تنظیم دقیق رابطه سیاست و موسیقی

در همین راستا در 22 اسفند 1402 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ و موسیقی ایرانی ضبط شد.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا