ترند های روز

ادای احترام به فروغ فرخزاد من عاشق تجربه ورود به دنیای جذامیان/سینما هستم که بیانگر زندگی است.

وی در گفت و گو با فارسیرو گفت: ما قصد نداشتیم مهارت های فنی خود را در این مستند به نمایش بگذاریم، زیرا اگر چنین قصدی داشتیم، یک فیلم داستانی محیط بهتری برای نشان دادن مهارت هایمان بود، اما دغدغه ما در این مستند این بود. مسائل مهم تر مهمترین چیز این است که احساس درونی من به این مستند بیشتر از یک انگیزه شخصی بود.

این کارگردان بیان کرد: وقتی حدود یک سال و نیم در میان جذامیان راه رفتم و با آنها اشک ریختم، خندیدم، آنها را حس کردم و به معنای واقعی کلمه زندگی کردم، دلم را به قلب آنها دوختم و این حس را از فروغ فرخزاد یافتم. گفت: اشتراک من قدم زدن غم انگیز در باغ خاطرات است، سعی کردم این حس را با مستند «خانه سیاه است» تلفیق کنم و احساس مسئولیت و وظیفه بزرگی کردم که صدای شخصیت و سوژه جذام باشم. 60 سال شنیده نشد و حداقل توانستند مشکلاتشان را طوری به تصویر بکشند که مردم آنها را ببینند و بشنوند و البته از همه مهمتر درک کنند.

صادقی گفت: این موضوعی است که همه دنیا به دلیل زشتی آن را رد کرده اند اما در واقع زیباترین تصویر زندگی است. چه چیزی زیباتر از این که تصویر انسانی دلشکسته و پر از غم را به نمایش بگذارد اما عشقی بی نهایت بی حد و حصر دارد؟ وقتی از جذام می شنویم اولین تصویر یا اولین احساسی که ممکن است در ما ایجاد شود ترس و زشتی است، اما وقتی روحم را به روح آنها گره زدم چیزی جز زیبایی و عشق نیافتم و این را وظیفه خود دانستم که اوضاع را تغییر دهم. تصویری که همه از جذام دارند، برای شکستن و به اشتراک گذاشتن حس پیوند روحم با مخاطبم.

این کارگردان توضیح داد: لحظه ای که این خانواده درها را به روی من باز کردند، دیگر نمی توانستم مستندساز باشم، اما احساس وظیفه و مسئولیتی فراتر از ساخت یک مستند ساده داشتم. شاید همین احساس وظیفه در قبال خانواده که مرا مرهم می دانستند و به من اعتماد می کردند و باعث می شد من و عموم مردم در دردشان شریک شوند، این مسائل فنی را برای ما از بین می برد، چرا که علاوه بر مستندساز بودن، باید مراقب خودم هم بودم. . از احساسات، لطافت و غم مضامینی که گاهی باعث می شد مسائل فنی را کنار بگذارم، اما با دیدن نتیجه احساس می کنم ارزشش را داشت. این مشکل شاخص و محرک انگیزه من بود که می توانست به همه عوامل سرایت کند و این نتیجه حاصل شود.

وی با اشاره به مهم ترین محتوای این اثر گفت: با گذشت 60 سال از مستند «خانه سیاه» ساخته فروغ فرخزاد، مستندی درباره جذامیان ساخته نشده است، به نظرم توضیح کافی است. در مورد محتوای اثر می توان نکته مهمی را گفت (که البته باید عموم مردم آن را تایید کنند) اما به نظرم لازم است بگویم که مستند داستان موضوعی را روایت می کند که 60 سال هیچکس نتوانست از آن استفاده کند. تصویر حتی با دوربین گوشی، اما در آنها برای این مستند حاضر شدند و ما را مخزن و همراهی در غم خود دانستند تا پس از 60 سال زندگی آنها را روایت کنیم که شاید بعید به نظر برسد. همین که جلوی دوربین ما نشسته اند محتوای اثر را آشکار می کند و هزاران صحنه از زندگی آنها که مخاطب عزیزمان با تصاویر سینمایی بهتر می تواند ببیند و بشنود می تواند بخشی از ماجرا باشد.

صادقی درباره تجربه حضور در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: امروز اولین تجربه حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران را دارم و لحظه ای که دبیرخانه آثار وارد شده به بخش مستند را اعلام کرد، حرفی برای توصیف نیست. آن را احساس من از آنجایی که این افتخار و افتخار را دارم که در یکی از معتبرترین جشنواره های جهان حضور داشته باشم و از فضای صمیمی و درخشانی که بین تماشاگران، فیلمسازان و منتقدان وجود دارد لذت ببرم، خوشحالم که جشنواره بستری را برای این فیلم فراهم می کند. به خوبی دیده و شنیده می شود.

وی درباره چشم انداز خود برای ادامه حضورش در عرصه سینما توضیح داد: هر دیدی که بتوانم از طریق فیلم داستان واقعی عواطف و روح انسانی را روایت کنم برایم زیباست. من سینما را دوست دارم چون زندگی را بیان می کند. فیلم کوتاه می تواند زندگی را به گونه ای نشان دهد که گویی لحظه کوتاهی است که ما زندگی می کنیم و از آن لذت می بریم.

وی ادامه داد: خیلی دوست دارم همه آثار را در جشنواره ببینم چون فیلم کوتاه زیباترین زبان سینما برای بیان روایت های تاثیرگذار است.

ادای احترام به فروغ فرخزاد من عاشق تجربه ورود به دنیای جذامیان/سینما هستم که بیانگر زندگی است.

این کارگردان درباره انتظارات خود از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: اگر بگویم جشنواره فیلم کوتاه بهترین پشتوانه برای فیلمسازان در بین جشنواره های منطقه ای است اشتباه نمی کنم اما اگر بخواهم درخواست و انتظارم را بیان کنم دوست دارم از آثار جشنواره ای که در جشنواره موفق نبوده و از سوی هیئت رئیسه کنار گذاشته شده است، بخواهید، در مورد دلایل عدم پذیرش آن مدارک جلسه ای برگزار کنید، زیرا به نظر من لازم است.
چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۶ مهر تا ۱۱ آبان ماه از ساعت ۱۴:۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.

۵۷۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا