ترند های روز

اجرا در بیمارستان قلب تهران; نه تکبیر، نه برکت

فهیمه نظری: یکی از به یاد ماندنی ترین تحلیف های ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران، مراسم تحلیف ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور ایران است که در بیمارستان قلب تهران برگزار شد. در آن روزها امام خمینی (ره) به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان قلب تهران که در آن زمان بیمارستان مهدی رضایی نامیده می شد، بستری شدند، از این رو مراسم تشییع بعد از ظهر روز دوشنبه 24 بهمن 1358 در سالن اجتماعات تهران برگزار شد. این بیمارستان . حضرت امام برای مدت کوتاهی از اتاق خود خارج شدند و برای اجرای این مراسم به سالن آمدند و پس از پایان مراسم به اتاق خود بازگشتند.

چه کسی غایب بود؟

تقریباً همه اعضای شورای انقلاب، اعضای دولت، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، فرماندهان قوای سه گانه، ژاندارمری و شهربانی، رئیس ستاد مشترک ارتش و فرمانده عملیات سپاه پاسداران در مراسم تحلیف بنی صدر حضور داشت. تنها غایب صادق قطب زاده از اعضای هیئت دولت و شورای انقلاب بود که غیبت او در چنین مراسم مهمی نمی تواند بی ارتباط با اختلافاتی باشد که وی با بنی صدر پاریس داشت.

نکته جالب دیگر این بود که داماد امام آیت الله اشراقی که در همان بیمارستان بستری بود با ویلچر در مراسم حاضر شد و دکتر حسن حبیبی به دلیل کمردرد با عصا وارد سالن شد.

دكتر بهشتي دبير شوراي انقلاب با تأخير به مراسم رسيد، به حدي كه مراسم تحليف بني صدر و سخنراني امام خميني (ره) را از دست داد و تنها پس از خروج امام از مراسم حاضر شد.

در پایان مراسم اولین نفری که از اتاق خارج شد مهندس مهدی بازرگان بود که به سرعت از همه خداحافظی کرد و بیمارستان را ترک کرد.

نماز و تکبیر حرام است.

نکته دیگری که مراسم اعدام اولین رئیس جمهور ایران را از مراسم های بعدی اعدام متمایز می کرد، لزوم سکوت حضار بود. اما مراسم در بیمارستان برگزار شد و آنها باید به وضعیت سایر بیماران احترام می گذاشتند. شرکت کنندگان از ارسال صلوات و تکبیر منع شدند زیرا پزشکان توصیه کرده بودند تا حد امکان از ایجاد سر و صدا خودداری کنند. (اطلاعات سه شنبه 16 بهمن 1358 ص 2)

تلویزیون را شکست

این مراسم که مستقیما از رادیو و تلویزیون پخش می شد به دلیل پخش نامطلوب و کیفیت پایین صدا باعث ایجاد سردرگمی در میان حاضران شد تا اینکه در صدا و سیما دست هایی وجود دارد که این مراسم را با این کیفیت پوشش داده اند. بیچاره که فردای آن روز شورای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مجبور به صدور بیانیه شد. متن بیانیه به شرح زیر بود:

نام خدای مهربان

به اطلاع عموم ملت مبارز ایران می رساند شب گذشته در مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر سید ابوالحسن بنی صدر در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی انقلاب امام خمینی در بیمارستان قلب مهدی رضایی تهران کیفیت انتقال از جمهوری اسلامی ایران بسیار ضعیف بود. این اقدام اگر عمدی باشد توهین مستقیم به ملت ایران محسوب می شود. هیئت مدیره امروز با این اعتقاد راسخ که زحمات و تلاش مستمر بسیاری از کارکنان فداکار این سازمان در پیشگاه ملت ایران قابل تقدیر است، اما نمی توان مشکلات فراوانی را که در این سازمان در حال رخ دادن است برای همیشه نادیده گرفت. [سه‌شنبه ۱۶ بهمن] در همان ساعت اول که کارکنان سازمان به محل کار خود می رسند، کمیته ویژه ای تعیین می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن به این موضوع رسیدگی کند تا همه جوانب موضوع را بررسی و نتایج آن را به اطلاع ملت ایران برساند. بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه رفتار عمدی یا سهل‌آمیز از سوی فردی، بلافاصله گزارش و در اختیار دادستان انقلاب اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.

در تاریخ 16/11/58 شورای نظارت بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

به رئیس جمهور نقل قول دادند!

از جمله اتفاقات دیگر در مراسم اعدام بنی صدر که هرگز برای یک رئیس جمهور تکرار نشد، این بود که پس از پایان مراسم، چند نفر از حضار به نقل قول هایی به وی پرداختند. دو سینی نقال و شکلات برای پذیرایی از میهمانان وارد تالار شد و پس از پایان مراسم، اعضای دولت بنی صدر را بوسیدند و به او تبریک گفتند و در همین حین مقداری نقال بر سر بنی صدر ریختند. (اطلاعات 16 فوریه 2018)

منابع

کیهان و اطلاعات، سه شنبه 16 بهمن 58

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا