ترند های روز

آمادگی یکجانبه عراق برای آتش بس 10 روز پس از شروع جنگ تحمیلی/ شرایط صدام و واکنش ایران چه بود؟

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینروز پنجشنبه 19 مهر 1359، یازده روز پس از آغاز رسمی جنگ ایران و عراق، روزنامه کیهان در دهمین صفحه خود تیتر زد: «عراق اعلام کرد که به طور یکجانبه آتش بس را می پذیرد».

سازمان ملل – خبرگزاری ها – رویترز به نقل از یک منبع مجاز عراقی فاش کرد که عراق تصمیم گرفته است به طور یکجانبه خواستار آتش بس در یکشنبه آینده برای پایان دادن به جنگ اعلام نشده خود با ایران شود. [۱۳ مهر ۱۳۵۹] اما ایران درخواست سازمان ملل متحد برای پایان دادن به خصومت ها را نپذیرفته است.

منبع مذکور تصریح کرد که دولت عراق در جریان سفر حبیب شطی دبیرکل کنفرانس کشورهای اسلامی، تصمیم خود را به اطلاع این کشور رسانده است. وی هفته گذشته به عنوان نماینده کنفرانس مذکور به همراه ضیاءالحق رئیس جمهور پاکستان و رهبر این کنفرانس برای برقراری صلح بین ایران و عراق به بغداد سفر کرد. هر دو اکنون در نیویورک هستند تا گزارش خود را به کنفرانس ارائه دهند.

این خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد که طرح عراق برای برقراری آتش بس مشروط از 5 تا 8 اکتبر (13 تا 16 مهر) با استقبال محتاطانه مقامات آمریکایی مواجه شد، اما نماینده ایران در سازمان ملل آن را به طور کامل رد کرد.

ضیاءالحق پیشنهاد عراق را در نشست ویژه کنفرانس اسلامی که در مقر سازمان ملل برگزار شد، ارائه کرد و کنفرانس تصمیم گرفت که نشست کنونی کنفرانس تا حصول راه حل ادامه یابد.

اعضای کنفرانس در مورد دیدار احتمالی ضیاء با ایران و عراق گفتگو کردند، اما تصمیمی در این مورد نگرفتند. ضیاء همچنین شرایط زیر را صدام حسین رئیس جمهور عراق برای برقراری آتش بس اعلام کرد:

1- پایان دادن به اقدامات نظامی ایران علیه عراق از جمله توقف پروازهای شناسایی ایران بر فراز خاک عراق.

2- ایران از صدور “بیانیه های خصمانه” دست بردارد.

3- به اعزام نیروهای نظامی و مهمات به مرز پایان دهید.

4- در زمان برقراری آتش بس، ایران باید اعلام کند که آتش بس را می پذیرد و می خواهد بلافاصله مذاکرات را آغاز کند.

اما جمال شمیرانی، کاردار ایران در سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت تا زمانی که ایران به تجاوزات خود ادامه دهد و نیروهای مسلح آن قبل از جنگ به مرزها برنگردند، پیشنهاد عراق از سوی دولت این کشور پذیرفته نخواهد شد.

…منابع دیپلماتیک آمریکایی گفتند رد پیشنهاد آتش بس از سوی ایران تعجب آور نیست و یک مقام وزارت خارجه گفت که نیروهای آیت الله خمینی بهتر از حد انتظار از کشور دفاع کردند.

برخی ناظران بر این باورند که عراق تحت فشار واشنگتن آتش بس را پیشنهاد کرده است. ادموند ماسک، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با سعدون حماوی، وزیر کشور عراق، بر اهمیت آتش بس و خطرات ناشی از گسترش جنگ در منطقه تاکید کرد.

ماسکی شب گذشته نیز با سعود فیصل وزیر امور خارجه عربستان دیدار و درباره ایران و عراق با وی گفت و گو کرد اما اطلاعات بیشتری از مذاکرات آنها ارائه نشد.

علاوه بر این، گزارش ها حاکی از آن است که روز سه شنبه مقدار زیادی سلاح و مهمات کویتی از مرز این کشور وارد عراق شده است.

۲۵۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا