ترند های روز

آزادی خواننده های رپ را هم دنبال کردیم/ توجه به ژانرها از شعارهای انتخاباتی پزشکان است/ مشورت با اهالی هنر یک الزام منطقی است.

پریسا ساسانی: معرفی سید عباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم و اخذ رای اعتماد احتمالی از مجلس، حضور مجدد این مدیر فرهنگی در سمت این وزارتخانه را تایید کرد. وزیری که در دولت دوازدهم و در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی مدیریت این وزارتخانه را برعهده داشت و اکنون بازگشته تا سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دست بگیرد. با این تفاوت که مدیریت بر این اساس با توجه به تغییراتی که در جامعه ایجاد شده و نوع و میزان مطالبات اهالی هنر با گذشته تفاوت اساسی دارد.

مدیرعامل خانه موسیقی در گفتگو با فارسیرو از مشکلات خانه موسیقی، عضویت بلامانع خوانندگان و موزیسین های رپ در این اتحادیه، انتقاد از نبود قانون صریح برای دفاع از کپی رایت و رسیدگی به معیشت. مسائل نوازندگان اعضای خانه موسیقی; صحبت کنید

* با توجه به آغاز به کار دولت مسعود المدزیکیان و معرفی سید عباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطالبات جامعه موسیقی چگونه تدوین می شود؟

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی: خواسته های جامعه موسیقی به شکل های مختلف بیان شده است، اما اولین انتظار توجه به این نکته است که ژانرها باید جدی گرفته شود و این موضوعی است که آقای مزیکیان در شعارهای انتخاباتی خود بسیار مطرح کرده است. بنابراین کمترین انتظار این است که مدیران زیرمجموعه وزارتخانه با رایزنی با حوزه هنری و توجه به مطالبات اهالی هنر منصوب شوند که به نظر من این خواسته منطقی است. علاوه بر این، صدر، خودآگاهی و رهبری یکی از ویژگی های مهم وزیر است که بتواند مشکلات حوزه های مختلف هنری را با توجه به وسعت این حوزه حل کند. ضمن اینکه تعداد و میزان مطالبات هنرمندان در شرایط کنونی با گذشته بسیار متفاوت است و موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

* با توجه به طرح مطالباتی که مطرح کردید؛ شرایط خانه موسیقی چیست؟

ببینید خانه موسیقی امروز تقریباً 18 هزار عضو دارد و هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر تعداد اعضا یک نهاد بزرگ است و نوازندگان از سراسر ایران در این خانه عضویت دارند و این نشان می دهد که جامعه موسیقی امروز. بیشتر است که همیشه فهمیده اند که باید تحت نام خانه موسیقی متحد شوند و مطالبات خود را دنبال کنند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات سال‌ها جامعه موسیقی این است که اهالی موسیقی خواسته‌های آن‌ها را درک می‌کنند و می‌دانند چه می‌خواهند و چگونه آن‌ها را مطرح کنند. این در حالی است که در گذشته وقتی صحبت از اتحادیه ها می شد این سوال مطرح می شد که کارکرد این نهادها چیست؟ خب، امروزه این پرسش ها وجود ندارد و همه می دانند که چرا باید عضو خانه موسیقی شوند و چه خواسته هایی دارند. و اینکه چگونه باید آنها را دنبال کنند که به نظر من گام مهمی برای رسیدن به این مرحله است.

* مسائلی مانند برخورد و حمایت از هنرمندان که اصلی ترین مسائل صنفی است در خانه موسیقی چگونه پیش می رود؟

قبل از پاسخ به این سوال اول باید توضیح دهم که وقتی با جامعه و مردم صحبت می کنیم، برداشت آنها از موسیقی چیزهایی است که در سطح جامعه و در فضای مجازی رخ می دهد، اگر وقتی صحبت از موسیقی می شود به تنوع و تنوع اشاره می کنیم. تنوع انواع و ژانرهای موسیقی در سراسر کشور از موسیقی اقوام و نواحی مختلف ایران از شمال تا جنوب، شرق تا غرب، موسیقی سنتی، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، موسیقی پاپ و زیر مجموعه‌های آن‌ها ناشی می‌شود. و متاسفانه جامعه بخش کوچکی از این تنوع ژانر را می شناسد. بیا بشنو این یکی از حسرت ماست. اما چالش های کوچک و بزرگی از نظر مطالبات و معیشت و معیشت و درمان وجود دارد که باید به آن پرداخته شود و خانه موسیقی این بخش از جامعه موسیقی را در نظر گرفته و همه آن را نمایندگی می کند. البته موسیقی پاپ کم بازدیدترین خانه است. موضوع مطالبه خانه موسیقی نیست و شاید خوانندگان موسیقی پاپ نیازی به عضویت در این صنف احساس نمی کنند. اما خانه موسیقی انواع موسیقی را از نوازندگان خراسان جنوبی، نوازندگان مازندرانی و گیلانی، نوازندگان سیستان و بلوچستان و بوشهر و موسیقی سنتی در نظر گرفته است. همچنین تمرکز ما بر روی جوانان با استعداد، با انگیزه و پرتلاشی است که با دنیایی از رویا وارد این عرصه شده اند و با عشق در این عرصه تحصیل کرده و کار کرده اند. همچنین در خصوص موضوع بیمه و درمان باید اشاره کنم که هیچ مشکل حل نشده ای در این زمینه وجود ندارد. چون روند بیمه های اجتماعی خوب است و تعداد قابل توجهی از اعضای خانه موسیقی هم اکنون دارای بیمه اجتماعی و بیمه تکمیلی هستند دانا از طریق صندوق اعتباری هنر یکی از بالاترین سطح شرکت های بیمه است.

* بزرگترین چالشی که در خانه موسیقی به عنوان یک سازمان تجاری با آن روبرو هستید. چیست؟

ما با چالش حقوق معنوی صاحبان آثار هنری یا کپی رایت مواجه هستیم، متاسفانه آثار هنرمندان به صورت رایگان به حراج گذاشته می شود و در عین حال هیچ درآمدی برای آنها وجود ندارد و در شرایط فعلی به دنبال این هستم. مکانیزمی برای حل این مشکل البته اینطور نیست که مطلقاً قانونی در این مورد وجود نداشته باشد، نه، وجود ندارد. اما قوانین ناقص هستند و باید به طور طبیعی رعایت شوند. بنابراین لازم است بسترهای متنوع و متنوعی که برای عرضه موسیقی وجود دارد به درستی بازتعریف شود و قانون کپی رایت در آنها دیده شود. اما مهم اراده ای است که باید ضامن اجرای این قانون باشد که متأسفانه هنوز وجود ندارد و در صورت وجود باید مانند بسیاری از قوانین دیگر اجرا شود.

آزادی خواننده های رپ را هم دنبال کردیم/ توجه به ژانرها از شعارهای انتخاباتی پزشکان است/ مشورت با اهالی هنر یک الزام منطقی است.

* در سخنانتان اشاره کردید که خانه موسیقی خانه همه نوازندگان است و موسیقی اعتراضی معروف به موسیقی رپ را می دانید. همچنین بخشی از این نوع موسیقی است. به طور مشخص آیا این نوع موسیقی در خانه جایی دارد؟

در اساسنامه خانه موسیقی انواع مختلف موسیقی چه عضویت و چه غیر عضو مشخص نشده است. بنابراین انواع موسیقی در این اتحادیه حضور دارند. در واقع، هرکسی که در عرصه موسیقی است، به تعریف موسیقی صادق است. کند عمل کردن؛ قطعاً در خانه جایی برای موسیقی وجود دارد. بنابراین، نوازندگان رپ نیز می توانند در خانه موسیقی عضویت داشته باشند. در واقع در سال 1401 به عنوان مدیر کل خانه موسیقی با مشکل یکی از خوانندگان رپ مواجه شدم و با حضور دادستان و قضات کشور با مقامات قضایی صحبت کردم و در همان زمان تاکید کردم. که موسیقی رپ در سراسر جهان به عنوان موسیقی اعتراضی تعریف می شود و خواندن موسیقی اعتراضی برای یک خواننده رپ عجیب نیست. در واقع خاستگاه این نوع موسیقی انتقام جویانه است و من در دفاع از آن خواننده بر این نکات تاکید کردم.

* آقای نوربخش سهم آواز زن در خانه موسیقی چیست؟

تمامی بانوانی که در عرصه خوانندگی فعالیت می کنند، عضویت خانه موسیقی را دارند و تمامی امور تجاری آنها مانند بقیه اعضا انجام می شود و نکته قابل توجه این است که خانم هنگامه اخوان خواننده برجسته چهل سالگی سال ها و نوازنده توانای ایرانی، عضو هیئت مدیره خانه موسیقی است. ضمناً من به طور جدی معتقدم که موضوع آواز زنانه به موسیقی ایرانی رنگ و سیاق خاصی می بخشد و از جایگاه والایی برخوردار است، به همین دلیل برای اعضای زن خانه موسیقی احترام زیادی قائل هستیم و همواره به دنبال این بوده ایم. آنها را در جشن های خانه موسیقی گرامی بدارید.

در یکی از همین جشن ها در خانه موسیقی بود که استاد پیرنیاکان خیلی واضح و واضح در حضور وزیر وقت حضور بانوان در عرصه موسیقی و خوانندگی را به عنوان یک مطالبه جدی مطرح کرد. و این موضوعی است که بارها گفته شده و ما بر آن تاکید می کنیم. در حال حاضر زنان زیادی هستند که در زمینه خوانندگی فعالیت می کنند. به نظر من با توجه به فقه و فتوایی که در این زمینه وجود دارد، نباید به این موضوع نگاه جزمی داشت.

*به عنوان آخرین سوال، آیا جشن خانه موسیقی امسال بعد از سال ها وقفه برگزار می شود؟

بله امسال شب موسیقی خواهیم داشت و امیدوارم بتوانیم کمبود این دوره های برگزار نشده را جبران کنیم. در این جشن بهترین آلبوم، بهترین کتاب موسیقی را تقدیم می کنیم و همچنین برنامه ویژه ای برای تجلیل از بزرگانی خواهیم داشت که به دلیل چند سال وقفه در جشن بزرگداشت، حجم انبوهی از آثار را انتخاب و داوری کرده اند. جشن ، و امسال و در شب موسیقی مناسب است این آثار ارائه شود.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا